Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fiddelity
Hej.

Jag funderar på förgasarmotorn som sitter i 740 88b.
Förgasaren ser inte ut som de tidigare typ årsm. 85 jag sett. Plus att den inte har någon choke.
Jag har en teori om att denna motor heter B230b eller?
av Perra N
Finns det förgasare efter 88A? Är inte det snikinsprutningen du menar?
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Fiddelity skrev:Hej.

Jag funderar på förgasarmotorn som sitter i 740 88b.
Förgasaren ser inte ut som de tidigare typ årsm. 85 jag sett. Plus att den inte har någon choke.
Jag har en teori om att denna motor heter B230b eller?
Precis som Perra N så undrar jag ifall det finns någon förgasarsnurra efter 88a :roll: inte vad jag hört i alla fall men jag kan ha fel...men någon B230B motor har jag aldrig hört talas om!
Skulle gissa att den sugisen som sitter i din kärra antingen är en B230F eller B230E....och båda dessa är insprutarmotorer.
Användarvisningsbild
av Sparkz
B230K har en fallförgasare med en massa vakuumslangar och brôte runt omkring. Och automatchoke.
Men den fanns bara till -87 vad jag vet.
av Perra N
Har sett en enpunktsinsprutare på en bil som var flyttgodsintagen från Österrike, och det var nog en 88, om jag minns rätt. Såg ut ungefär som på en Golf, fast horisontellt monterad, med en massa slangar och vakumprylar runt om.
av Peterlindberg
tror förgasarna försvann -88 har iaf inte haft eller sett nån med.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Perra N skrev:Har sett en enpunktsinsprutare på en bil som var flyttgodsintagen från Österrike, och det var nog en 88, om jag minns rätt. Såg ut ungefär som på en Golf, fast horisontellt monterad, med en massa slangar och vakumprylar runt om.
Har aldrig funnits nån en-punktsinsprutare på nån volvo, däremot den inte alltför driftsäkra B230K- motorn med två-ports förgasare där förgasaren är monterad ovanpå insugsgrenröret, och anslutningen till luftfiltret är på ovansidan förgasaren.
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Jo det är också så att den inte har någon katalysator.

Själva grejen med 88b var att från och med årsm. 89 var det krav på katalysator. Och därför lanserade volvo just 88b för att kunna sälja bilar till dem som var skeptiska till katalystatorn.

Och min fråga var just vad denna motor hette. för det är verkligen inte samma förgasare som i tidigare 740. istället är det en stor burk med plast över som det går en fet slang till.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men gör så här då:
Gå till http://www.autokatalogen.se, tryck på "sök artiklar", och skriv in ditt reg.nr.
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Fiddelity skrev:Jo det är också så att den inte har någon katalysator.

Själva grejen med 88b var att från och med årsm. 89 var det krav på katalysator. Och därför lanserade volvo just 88b för att kunna sälja bilar till dem som var skeptiska till katalystatorn.

Och min fråga var just vad denna motor hette. för det är verkligen inte samma förgasare som i tidigare 740. istället är det en stor burk med plast över som det går en fet slang till.
Låter helt klart som B230K-motorn.

Sen så är det så att 88b är 89:or som såldes i slutet av 88 pga avgaskraven som kom 89, detta för att fler inte skulle vara betyngda av dessa krav. Det sitter en annan insprutning, LH2.4, från 88b och framåt, innan dess var det LH2.2. Även Lh2.2 har katalysator, den insprutningen kom -87.

Till sist, 88b kan omöjligt ha varit utrustad med förgasare, ta gärna ett kort under huven din så får vi se hur det ser ut och kanske få lite klarhet i frågan.

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]