Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NHansson
Ser att här är några som använder biltemas backsensorer, en liten fråga: använde ni distansringarna för att vinkla rätt sensorerna eller körde ni straight on? Mina verkar reagera på lite olika saker när jag backar :)
av Fred
Jag körde helt "straight on" och de fungerar utmärkt! Dock, som jag skrivit i någon annan tråd, så tycker jag att de är lite för fega. De varnar med fast ton för tidigt och då faller själva funktionen med backsensorer lite grand. Jag vill ju kunna krypa emot så det bara är någon centimeter kvar till hindren, inte ett par tre decimeter. Nu har jag dock börjat lära mig hur mycket extra jag kan backa efter att den fasta tonen ljuder.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Brainy
Det där beror nog lite på vart du monterar dem, vitsen med distansringarna är ju att de ska peka rakt bakåt och inte nedåt eller uppåt.

Mina kan varna om jag backar i lutning och börjar närma mig där det planar ut.

/Anders
av Fred
Det upplever jag också Brainy, samt att de kan varna för grus på plan mark! De är känsliga små saker det där... :D Här gäller samma som jag skrev ovan, man lär sig ganska snabbt att tolka signalerna beroende på omständigheterna.

Jag har aldrig testat en bil med originalsensorer men om man vill eftermontera så är Biltemas sensorer ett otroligt prisvärt alternativ om man inte är märkesslav! Jag har haft mina i ett par år (tror jag) och de har aldrig någonsin strulat.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av NHansson
Jag monterade dem såklart i volvos utmärkta positioner för att slippa mäta själv :wink:
Antar att det är lite lutning när jag backar så att dem känner av marken. Funkade fint när jag provade lite parkering igår! Rekommenderas verkligen till er som funderar på montering!

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]