Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Har läst mig runt på sidorna där det skrivs om dl och även cl i förbrukning hit och dit i olika körningar på vägarna och med olika motorer och lådor. Även gjort en tråd angående farthållare av och på och skillnaden i förbrukning.
Nu är det så att jag undrar hur mycket klimatanläggningen bidrar med i förbrukning. Körde igår 45 mil på motorväg (28mil) och landsväg (17 mil) och bilen drog 0.8 l/milen. Då har jag en T5 på 230hk och låg på 120km/h på motor väg (farthållare på) och 100km/h på landsväg (farthållare av). Hur mycket bidrar klimatanläggningen.
Beror på vad du har för AC och yttertemp.

En del AC är rätt kass och kör fullt järn hela tiden och reglerar genom att koppla in och ur AC pumpen, dvs det är bara av/på på pumpen så det blir alltid +4 grader i ACn och sedan värms luften av värme-elementet till önskad temp tex 18 grader innan den blåses in i kupen. Lite som att köra omkring med fullgas och reglera farten med bromsen. Inte så ekonomiskt.

Andra AC har en kontinuerligt variabel pump som bara förbrukar/pumpar precis så mycket energi som behövs för att kyla ned till önskad temp.
av *pettson*
Man gjorde ett experiment om klimatsystemets påverkan på bränsleförbrukningen på Mythbusters för länge sedan.
Man testade att åka bana med konstant hastighet med ett öppet fönster kontra att ha stängd bil och klimatsystemet på.
Man testade i tre olika hastigheter vill jag minnas.
Hursomhelst så blev svaret entydigt.
Att ha ett öppet fönster tar MERA bensin än att köra med klimatanläggningen på i en vanlig pickup från 2000 talet. Det betyder inte att det är så på alla bilar, men ingen bil är optimerad för att köras med öppna fönster. Så enda sättet att krympa förbrukningen är genom att stänga av klimatanläggningen helt och ha fönstren öppna. Notera att du samtidigt måste minimera samtliga förbrukare i bilen. Drar du på fläkten för fullt så ökar laddningen på bilen. Det gör att generatorn går betydligt tyngre, vilket i sin tur kräver mera bensin.
Vid samma bana gjordes ett annat test. På en pickup, vilket drar mest bensin, ha lämmen uppe eller att ha den avhakad? Där trodde man sej ha svaret, men den drog mera bensin med lämmen avhakad än med den uppfälld. Detta på grund av ogynnsamma virvlar.
Samma gäller på släpet man har. Höga lämmar som inte släpper igenom luft bildar som en luftkudde och resten av strömmen kan susa förbi runtom, den går inte ned i släpet. Plockar man bort baklämmen så går virvlarna ned och släpet går tyngre att dra. Men huruvida det gör stor påverkan på förbrukningen vet jag inte, eftersom fronten på ett öppet släp oftast är allt annat än strömlinjeformat till att börja med.
Inte så komplicerat egentligen. Öppna fönster etc speglar luftmotståndet som ändras.
En fläkt på kanske 75 watt drar... 75 watt. Ac har en kyleffekt på kanske (jag gissar) 2 kW. Kupefläkten drar obetyligt mao, och Ac kanske 2-4 hk i slutänden. Den går ner i kyleffekt efter en stund så effektbehovet sjunker. Tidiga bilar (80-talet) kopplade ur ac:n vid fullgas /kickdown. Då kopplade en elektromagnet av eller på. Idag justeras Ac:n lite elegantare. Din snittfart på 120 knutar är övergripande i ditt fall.
len skrev:Inte så komplicerat egentligen. Öppna fönster etc speglar luftmotståndet som ändras.
En fläkt på kanske 75 watt drar... 75 watt. Ac har en kyleffekt på kanske (jag gissar) 2 kW. Kupefläkten drar obetyligt mao, och Ac kanske 2-4 hk i slutänden. Den går ner i kyleffekt efter en stund så effektbehovet sjunker. Tidiga bilar (80-talet) kopplade ur ac:n vid fullgas /kickdown. Då kopplade en elektromagnet av eller på. Idag justeras Ac:n lite elegantare. Din snittfart på 120 knutar är övergripande i ditt fall.
2 kW kan stämma eller lite i underkant V70II/XC70II borde ha mer, Det står 2,2 kw i specen på en av mina andra bilar har jag har i alla fall och den ACn är inte lika kraftig som i min XC70. Så din gissning på 2 - 4 hk verkar stämma rätt ok.

2 - 4 hk kan ju faktiskt märkas på förbrukningen för om man rullar i jämn fart i 80 km/h så går det ju inte åt så många hk för att driva fram bilen att det extra 2-4 gör utslag.

På en bensinare jag hade innan kunde man se att att momentan-förbrukningen hoppade upp och ned lite i färddatorn om man slog av/på ACn när man låg i jämn fart på platt väg.

Elegantare än elektromagnet ?:-/ Det sitter en elektromagnet-koppling på min XC70 2010 i alla fall. Tror inte den har någon variabel kompressor. Många har ju klagat på sin V70II att man känner pumpen hoppa i och ur när man kör i jämn fart
VolvoB20 skrev:Beror på vad du har för AC och yttertemp.

En del AC är rätt kass och kör fullt järn hela tiden och reglerar genom att koppla in och ur AC pumpen, dvs det är bara av/på på pumpen så det blir alltid +4 grader i ACn och sedan värms luften av värme-elementet till önskad temp tex 18 grader innan den blåses in i kupen. Lite som att köra omkring med fullgas och reglera farten med bromsen. Inte så ekonomiskt.

Andra AC har en kontinuerligt variabel pump som bara förbrukar/pumpar precis så mycket energi som behövs för att kyla ned till önskad temp.
På min gamla 850 så var det nog en av dom äldre modellerna som förbrukar en del bensin. Slog man av/på när man körde på motorväg bl a så enligt färddatorn så skilde sig förbrukningen.

I min C70 T5 MY08 så såg jag inte detta på samma vis. Prövade av/på häromdan med 21-22 grader ute och satte även klimatanläggningen på 21 grader. Körde ca 3tim i sträck och märkte ingen skillnad på färddatorn angående förbrukningen.
Grammse skrev:
len skrev:Tidiga bilar (80-talet) kopplade ur ac:n vid fullgas /kickdown. .
Det gör min V70-99 oxå vid fullgas acceleration ;-//
Det gör min C70N T5 MY08 också vid fullgas (reducerad effekt). Dessutom reduceras effekten av klimatanläggningen automatiskt vid nedcabbat och även vid körning med automatisk sänkning av alla fönster. Frågan är hur det påverkar förbrukningen.
CabBO skrev: Dessutom reduceras effekten av klimatanläggningen automatiskt vid nedcabbat och även vid körning med automatisk sänkning av alla fönster. Frågan är hur det påverkar förbrukningen.
Detta är en annan intressant fråga. Och det räcker med 10 cm ner på ett fönster. Systemet ger ett övertryck i kupén och när det sjunker (öppet fönster) så går kyleffekten ner. Annars skulle den kompensera med ökad effekt. Därför undrar jag alltid varför man har taklucka??

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]