Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Hejsan,

Jag har en AWD som har en svängradie som USS Enterprise ungefär. Man får planera en skarp sväng typ i p-hus och så..

Körde en V70 D5 nu och den vänder nästan på en femöring. Den har väl ifs mindre styrutslagsbegränsare.

Men varför skulle en AWD svänga sämre? Man svänger ju inte med drivaxlarna bak :P en FWD/AWD båda har ju drivaxlar framme.

Jag tror inte karossen är bredare så att man inte kan svänga mer, det hade kostat Volvo för mycket att göra två olika karossdelar.

Nån som vet?

Det är det som är klart sämst på min bil. Den Sketkassa svängradien som är ett skämt.
av svensen
Det er viskokobling på AWD -02, er det ikke?

Sven
av matzen10
svensen skrev:Det er viskokobling på AWD -02, er det ikke?

Sven
Ja, det är viskokoppling på 2002.
2003 kom Haldex till S60.

M V H
---> Matz
av matzen10
Min S60 svänger mer som en Askeladden..
Tror du det kan vara utslagsbegränsarna alltså? Min nuvarande och förra S60 AWD har normal radie, tycker jag. Om det vore i klass med Enterprice så tror jag att t.o.m. jag skulle reagera!
Kan man byta till mindre utslagsbegränsare utan att riskera något? Det är en intressant fråga iaf, även om det kan vara irriterande för dig..

Lycka till på världshaven till du fått svar :lol:

---< Matz
av svensen
Er du sikker på at det ikke er noe galt med Visko'en?

Sven
Användarvisningsbild
av Brainy
svensen skrev:Er du sikker på at det ikke er noe galt med Visko'en?

Sven
Isådanafall skulle ju bilen understyra om han ska få sådana symptom och det borde han ju märka tycker jag.

Det kan inte vara att diffen på bakaxeln när man har visko inte klarar så pass mycket belastning så att styrförmågan måste begränsas?

/Anders
av gbgaf
Min 2004 AWD får USS Enterprise och Rick's bil att kännas smidiga. Man skäms när man ska parkera och med fullt rattutslag åt alla håll ändå får hålla på att "jucka" sig fram och tebax. Skillnaden mellan min och Ricks bil är att jag har 18" på min. Tror inte det är nåt fel på AWD:n eller nåt annat.... bara en klantig konstruktion.
av svensen
Da er det sikkert utslagsbegrenserne til 18" som gjør det.

Min kom fra fabrikken med 225/45-17 og har vesentlig dårligere svingradius enn den gamle V70'en min som kom med 205/55-16. Enda verre blir det sikkert med 18"?

Mvh

Sven
av matzen10
Japp, det borde bli värre ju större fälgar man har.
Jag har bara 16" så det är nog därför jag inte har haft några problem. Men jag lider verkligen med de som vill ha "looken" och stylar bilen för 10-15.000:- med fetfälgar o däck, bara för att upptäcka att fickparkering göres bäst i familjerutan utanför ICA Maxi!

---< Matz
av Mikael G
Haha jag känner igen fenomenet :lol: Min rackare leverades med 17" från fabrik och har dom största(?) styrutslagsbegränsarna och vänradien är minst sagt stor. Nu har jag ju nya fina fälgar med och som jag är livrädd att skrapa, det gör ju inte saken ett dugg bättre. Men va fan, det får ta den tid det tar :)

För övrigt så fick S60 haldex systemet direkt när den kom som fyrhjulsdriven -02 och inte -03 som V70.
Senast redigerad av 1 Mikael G, redigerad totalt 0 gånger.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]