Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Faktiskt så kan däckval vara modellspecifikt, endel däck fungerar av någon anledning bättre på endel bilar så jag tycker helt klart det är befogat att tråden ligger under en modellspecifik avdelning. :)
av Steff 99
Enzo skrev:
Rådlös skrev:Jag håller med dig Variosboy.
Skall man göra sådana jämförelser så måste man ha samma bil, samma förare, samma viktfördelning, samma körsätt (nästan datorstyrt), samma vägbana, samma väglag, samma väder (det finns ju inget som kan variera så mycket som vädret), samma "allting". Endast däcken får skilja.
Man får anpassa sig efter gällande omständigheter helt enkelt.
Likförbannat är dubbdäck bäst på vinterväglag. Dvs, snö, is, halka etc etc... i stockholmstrakten.

Det är ju liksom inte ens öppet för diskussion. Om man sedan väljer att köra dubbfritt och kompenserar genom att köra långsammare och med mer marginaler, och ställer bilen hemma när det är som jävligast, ja då funkar det ju med dubbfritt. Men under samma förhållanden är dubbdäcken överlägsna, svårare än så är det inte.

Precis som en 1.6d räcker till om man planerar omkörningarna och bara kör om när det är rejält med sträcka etc, D5 är ändå säkrare tack vare större marginaler.

Däremot kan man diskutera miljöaspekter, oförmågan att ta en dubbdäcksförsedd bil utomlands etc. Men säkerhetsmässigt (och det är väl det det gäller på vintern) är det liksom inte öppet för diskussion.
Använd sökfunktionen så Finns det 100 olika synpunkter på samma tema.....!!!!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bosa skrev:Faktiskt så kan däckval vara modellspecifikt, endel däck fungerar av någon anledning bättre på endel bilar så jag tycker helt klart det är befogat att tråden ligger under en modellspecifik avdelning. :)
Jo, såklart måste man välja däck som passar bilen, men nu pratar vi 205/60/16, finns det någon vanligare dimension??? :D

Har några mindre skador som spot repair kan […]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]