UffeV70 skrev:Jag har haften D5 -08 (185 hk ) med en vagn 1500kg som jag körde med och utan trim box och den var det stor skillnad med boxen bilens växlingsmönster harmonerade bättre med boxen i. den växlade inte alls så mycket. Med boxen i så hade jag liter per mil under 420 mil europa resa. Gjorde samma resa i sommar med nya D5 205 med ny vagn 1700 och låg då på 1.1 i snitt. Kände inte att jag behöver mer under huven än dom 205 var påväg innan resan att monter in trim men efter denna trippen kommer jag inte att göra det. Kör oftast på farthåller inställd på 100 så lite fortare ibland. :roll:
Förbrukningen drar iväg markant när man ökar över 90.
Så här är det:
Boxen skickar tillbaka ett felaktigt bränsletryck till ECUn så att den drar upp pumptrycket. Det lurar ECUn att tro att du gasar mycket mindre än du faktiskt gör i verkligheten eftersom den får in helt fel och osanna mätvärden.
Det gör att lådan kör på högre växlar (eftersom den tror att du gasar mindre än du gör i verkligheten). Vilket kan minska förbrukningen.
I detta läget spar man bränsle i och med att man även lurar den felprogrammerade växellådan (för sportigt priogrammerad av volvo) att inte växla ned.
Nackdelen är att det fealktiga mätvärdena påverkar mycket annat.
-Pilotpulser
-Avgasrening / regenereingspulser
-Katalysator
-Partikelfilter
-Momentbegränsning för att skydda lådan på lågaväxlar.
-Turbopackning
-Sotmängd
-Överbelastar pumpen
-Färddator
Bättre då hade varit att lådan växlat ok redan original. Eller att man går över till manuellt läge på geartronicen och växlar själv så slipper man pajja att det andra.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.