- tis 03 aug 2010, 22:13
#433670
Jag har åkt nu i somras ca 800mil, mycket auobahn men även landsvägskörning, på autobahn i fart mellan 140-170 drar bilen 0.85-0.90.
Nu efter semester har bilen gått ganska exakt 2200mil, bilen är manuell 2010 (V70 2.4D).
Åkte idag ca 7mil, första 3.5 milen ut från stan på E4 ca 2.5mil i max 120, sedan in på landsvägskörning 50-70-90, körde bäst jag kunde, extremt lugnt enligt min mening, kom ner i 0.6, sedan på vägen tillbaka in i stadskärnan höjdes medeln ganska snabbt till 0.64. Vet inte men med all erfarenhet under semestern känner jag att bilen borde dra mindre.
I något tråd i forumet nämndes en uppgradering av sexans växel (kan inte hitta tråden nu) på 2.4D, har jag drömt om det eller är det någon som vet mer
GasAnders skrev:Jag har under mina första 1000 mil aldrig kommit under 0,62 enl färddatorn vilket motsvarar 0,67 beräknat vid pump. Min körning består till 99 % av landsväg och motorväg under tjänsteresor. Bilen är en helt original 2,4 d manuell 2010 tillverkad mars 2010. Skulle vara intressant att höra om det är fler som har lika hög förbrukning?Det skulle vara intressant om någon skulle faktamässigt bekräfta att det är så med dieslar de första 2000-3000mil.
Jag har åkt nu i somras ca 800mil, mycket auobahn men även landsvägskörning, på autobahn i fart mellan 140-170 drar bilen 0.85-0.90.
Nu efter semester har bilen gått ganska exakt 2200mil, bilen är manuell 2010 (V70 2.4D).
Åkte idag ca 7mil, första 3.5 milen ut från stan på E4 ca 2.5mil i max 120, sedan in på landsvägskörning 50-70-90, körde bäst jag kunde, extremt lugnt enligt min mening, kom ner i 0.6, sedan på vägen tillbaka in i stadskärnan höjdes medeln ganska snabbt till 0.64. Vet inte men med all erfarenhet under semestern känner jag att bilen borde dra mindre.
I något tråd i forumet nämndes en uppgradering av sexans växel (kan inte hitta tråden nu) på 2.4D, har jag drömt om det eller är det någon som vet mer