Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Något annat jag funderat över som kanske passar in i den här tråden.

Är bilar som går väldigt få gånger om året, som en som jag skötte bilen åt förut som bara körde 1-4 gånger om året med bilen sen stod bilen resten av året i garage, senaste 3 åren gick den bilen bara 10 mil på 3 år.

Behöver man byta olja på en sån bil varje år? vad tror ni oljan såg helt ny ut i den, vi gjorde så att vi byte inte varje år i den utan bara när den gått ca 100 mil eller var 3 år. nu får man tänka på att den gick ofta en längre stund dom få gånger den gick. Så den vart helt genomvarm.

Bara en liten fundering.

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av Larse
Byt olja med de intervall som tillverkaren föreskriver och med en olja som uppfyller kraven.

Jag undrar om alla de som absolut vill ha "billigaste" oljan i sin bilmotor också väljer det billigaste vaxet, schampo etc till sin bil. Har ni den billigaste mobiltelefonen, tv'n, stereon mm också för visst handlar ni väl alltid det billigaste alternativet oavsett vara eller är det bara motoroljan som måste vara billigast? Nästa gång man köper bil kanske man skulle kolla vilken som kräver den "billigaste" oljan. Själv gjorde jag inte det sist och jag fyller min med det som verkstaden och Volvo rekommenderar och det är på min verkstad Castrol r-tec 0-30 nånting tror jag till ca 180 kr litern.

Nu servar jag alltså fortfarande på Volvoverkstaden å då häller ju de i den olja som rekommenderas av Volvo å det för ca 180 kr litern. Servade jag själv så skulle jag hälla i en olja som minst fyller specen och de intervall som krävs. Om jag hittade en billig olja som matchar specen som Volvo anger så ser jag inget hinder i att använda den men alltså inte enbart för att den är billig. Sedan så kanske man ska fundera en sväng till om man ser till vad Carman sett i motorerna som gått på annan olja än den som Volvo rekommenderar. Min grundinställning är dock att säger tillverkaren 0W-30 A5/B5 byte var 3000:e mil eller 12:e mån så använder jag inte 5W-30, 0W-40, 5W-40 eller nå't annat och byter vart 3:e år.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]