Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LappenNorr
Har en V70 där alla 4 däckens ytterkant är helt utslitna var till verkstan idag och där menade de att det beror på att jag kört med för lite luft i däcken !!!!!!!!!

Någon som vet vad felet kan vara ??

Tack på förhand

LappenNorr
Användarvisningsbild
av pang58
För lite luft i däcken brukar bli slitage på bägge kanterna har jag för mig... För mycket luft bör då bli slitage i mitten av däcket. En 4-hjulsinställning vore nog inte fel.
av llesrof
pang58 skrev:För lite luft i däcken brukar bli slitage på bägge kanterna har jag för mig... För mycket luft bör då bli slitage i mitten av däcket. En 4-hjulsinställning vore nog inte fel.
Förr i världen var det så. Moderna däck deformeras inte på samma sätt med för mycket luft. Det är i princip omöjligt att deformera ett modernt lågprofildäck utan att man fyller på idiotmycket luft. För lite luft gör att däcken slits i mitten av den enkla anledningen att centripetalkraften pressar ut mitten av slitbana så att den slår hårdare mot vägbanan. Enligt de gamla legenderna som förts vidare från far till son, kanske med bilder från körkortsboken, slits ett underfyllt däck på sidorna och ett överfyllt däck slits i mitten.

Om däcken bara är slitna på ena sidan så skulle jag gissa på felaktig hjulinställning. Vad har du haft för tryck i däcken och vad är det för dimension?
av bossehbg
är inte centripetalkraften samma oavsett högt eller lågt tryck?
vid högt tryck håller däckssidan emot men mitten buktar ut och vid lågt tryck bär däckssida medan mitten av däcket trycks lättare in prova på ett däck utan fälg .
när däck slits i ytterkant brukar det vara toe in eller out som gäller kan vara cambern oxå men inte vanligt.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]