Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rick
Biltema 5w/40 helsyntet + byte varje 1000 mil...

dom dyra 0w/30 0w/40 oljorna är väl just lite extra dyra för att dom är s.k longlife oljor som "klarar" (?) långa bytesintervaller utan att viskositeten ändras... personligen tycker jag att en /30 olja är lite tunn för att klara en 30+ dag...
av Topgun
Rick skrev:Biltema 5w/40 helsyntet + byte varje 1000 mil...

dom dyra 0w/30 0w/40 oljorna är väl just lite extra dyra för att dom är s.k longlife oljor som "klarar" (?) långa bytesintervaller utan att viskositeten ändras... personligen tycker jag att en /30 olja är lite tunn för att klara en 30+ dag...
okejs'....

njaae.....kanske de har blivit bättre på Feltema!!? idag,än va de ar när dom började 1 gång i tiden...hiihihi

har inte så mkt erfareheter när de gäller deras oljor.......men de är säkert "prisvärt"...?? vad vet jag! :?: :?:
för oss "vanliga svenssons" så kanske de duger......men inte ett f1- stall *aaaasg*

kanske ngn annan som har erfareheter från feltemas oljor?? Bra eller dåliga!!

:-)-) :-)-)
av Andis
Känns det inte som det nästan har blivit hysteri på priserna på olja nu för tiden?
Känns som snart har varje biltilverkare sin egen olja som bara passar i deras motor med ett pris på ca 240 kr/litern. Nu är det här priset taget på olja som är enkel att få tag i och på mackar brukar bara dena märkes olja finnas i 1 liters förpackningar.
Med andra ord ett olje byte går på 1440 kr för 6 liter.
Säg att man sen kör 2000 mil eller 3000 mil, beroende på modell av bil och rekomendation. Då halverar vid det och tar enkel olja typ Shell Helix 5w-40 på Ica just nu 449 kr/4liter lika med 673 kr och 50 öre för ett olje byte och byter man då istället 2 gånger under samma period då hamnar man på 1347 kr. Sen är det ju rätt ofta extra pris på Shell oljan på Ica. då blir det ännu biligare.

Samt själv tycker jag att man känner sig mer trygg med ett extra oljebyte än att köra dessa jätte långa bytes intervaller på 3000 mil som blivit på sissta tiden. Undrar hur bra det är i längden med risk för koksad olja i motorn. Samt en sa till mig att vevhusventilationen ska göras rent oftare på dessa motorer med 3000 mils intervall, Fel eller stämmer? Det vet vi ju sen tidigare trådar hur kul det är att göra rent.

Tror det blir vid nästa oljebyte 5w-40 för mig igen antingen Castrol Magnatec eller Shell Helix, tycker motorn raslar lite betänkligt vid start på denna föreskrivna oljan 0W-30 eller 40 minns jag inte vilket det var nu. Vilket den inte gjorde på lite tjokare olja som 5w-40.

Förresten har någon här beställt olja från Mapodo.de ? såg reklam för dom här på Jag rullar sidan. 5 liter Castrol Magnatec för 34 Euro låter som bra pris men man behöver nog beställa en del för att frakten inte ska äta upp vinsten. Såg att om man beställer upp till 28 liter gick frakten på 29 Euro.

Mvh
Andis
av inkognito
Det går inte köpa olja i detta land, är hutlöst dyra priser, jag beställer både mobil och castrol från utlande, blir 100kr billigare/ liter trots frakt. Sverige är ett ockerland.
Var in på shell och kollade för skoj skull, 1 liter av deras bättre motorolja, kostade 290kr/l, vem fan betalar dessa priser? de kan inte få sälja olja över huvudtaget.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]