Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JörgenB
Tyvärr att köra bil är inte gratis. Däck håller 4kmil á 1200kr/st vilket ger 1,2kr per mil.
Service 2-3k per 2000mil ger ett snitt på 1,25kr per mil. Sen tillkommer bromsar belägg(fram) håller 9-12kmil á 1500 ger snitt 0,20kr per mil. Skivor 15-20k mil á 3000kr ger 0,17kr per mil. Kamrem 16k mil á 5000kr ger 0,3kr.

Det är bara att rabbla på nu är jag uppe i 3,20kr per mil i bara "skit" kostnader. Sen tillkommer bränsle, skatt försäkring, värdeminskning mm.

Ingen bil(V70 eller likande) körs under 30kr milen. Frågan är bara när kostnaden ska komma.
Användarvisningsbild
av camaro69
Stackars alla tjänstebilsåkare som betala så fruktansvärt dyrt. :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
camaro69 skrev:Stackars alla tjänstebilsåkare som betala så fruktansvärt dyrt. :wink:
:-O) :-)-)
av Rick
Har själv en 945T som rullat drygt 40.000 mil och en XC70 04 som rullat 9.000 mil... gissa vilken som är billigast i underhåll och reparationer :-) vilken håller bäst?

Men, liiiite skämmigt att köra "gammal häck" är det allt :-)
av JörgenB
camaro69 skrev:Stackars alla tjänstebilsåkare som betala så fruktansvärt dyrt. :wink:
Det är ju helt gratis.
2000:- i fast kostnad varje månad, skriva färdbok, rapportera om alla privat mil, räkna mm. Äger nada, en ren kostnad.

Jag kör V70 privat i tjänsten mot mil ersättning. För mej med en gammal solk bil är det rena rama penga bössan om bara skiten håller, vilket den tyvärr ej verkar vilja.
Användarvisningsbild
av wissel
javisst ja.....jag hade en gammal Renault som alibi, hade inte en endaste mil på "tjänstebilen"
under alla dessa år.
Företaget skiter fullständigt i min egna mil, det visste väl alla.....:D
av Cedrix
Kan tyvär bara hålla med om att V70 (och troligen nyare volvo generellt) inte är lika billiga och pålitliga som äldre modeller att äga!

Har precis beställt nya bussningar till länkarmaran och fjäderbenslager fram, sedan har jag något oljud i motorn, kan ha med dåliga motorfästen att göra.
Måste byta AC kompressor =11000:-
Torkarmotorn bak måste bytas =2300:-
Bussningarna i framvagn = 5000:-
Tjutande turbo oljud= ?0000
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Flera i tråden som limmat drivaxlarnas splines. Jag gjorde det också. Inte bra.....

Megadumt att göra så, bättre att det klonkar lite istället. När det är limmat går inte skiten att ta isär om man tex behöver byta någos så enkelt som en drivaxelgummidamask.
Användarvisningsbild
av pang58
Cedrix skrev:Kan tyvär bara hålla med om att V70 (och troligen nyare volvo generellt) inte är lika billiga och pålitliga som äldre modeller att äga!
Undrar hur det kommer att bli nu, när det är klart med kinesiska ägare...
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoB20 skrev:Flera i tråden som limmat drivaxlarnas splines. Jag gjorde det också. Inte bra.....

Megadumt att göra så, bättre att det klonkar lite istället. När det är limmat går inte skiten att ta isär om man tex behöver byta någos så enkelt som en drivaxelgummidamask.
Det räcker att ta loss driv axeln och fetta in splines med ett vattenfast fett ljudet försvinner även på detta sätt och som liten bonus så går det att få isär i framtiden vid eventuella reparationer

om man har otur så får detta utföras efter ett par år igen (beror självklart på hur mycket man kör)men det är det värt för att slippa limmet

//Goose

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]