Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masterson
#432573
Hej
Jag har en V70 1,6 drive och har kört 850 mil nu, och jag är bara nöjd. Visst är det ingen racerbil men det är inga problem att köra om.
Dom som skriver att den är så enormt slö har antagligen aldrig kört någon 1,6 d.
Siffrorna från BSR är acc på högsta växeln, om du kollar med Volvo så säger dom att 1,6d måste växlas lite mer jämfört med andra motor alternativ.
av NorskDrive
#432575
Har selv prøvd 80-140 på 4an,og fikk ca 16-17 sekunder.Det var bare ett drag for å teste så tiden kan være noe unøyaktig.Men det er langt unna 24 sekunder iallefall.Så lat er de ikke.
Største problemet er bakkestart med full bil.Da er den høpløs lat i fra bunnen.Må kompensere med koplingen,men ikke helt bra det heller over tid.
av Arese
#432579
Tja, hur mycket kraft man behöver är väldigt individuellt. Min mor hade för 10 år sedan en Skoda Felicia 1,3 med 68 hk som torde ha liknande prestanda som en DRIVe; hon klagade inte över brist på effekt en enda gång över 5k mil.....

Som den kalenderbitare jag är roade jag mig med att ta fram några gamla Teknikens värld och jämföra omkörningsacc 70-130 km/h (intressantare än 0-100 eller segdragning enligt min mening). Fick följande Volvo-tabell:

S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek

Lite jämförelsevagnar:
Audi A4 1,8 Tfsi 8,9 sek
Audi A4 TDI 170 hk 10,2 sek
BMW 335i 5,1 sek
BMW 520d 10,3 sek
VW Polo 1,4 16,7 sek
VW Passat Bluemotion 15,0 sek
Smart 20,3 sek
Renault Kangoo 18,3 sek
Renault Twingo 1,2 18,6 sek
Porsche Boxster S 5,3 sek
Porsche GT2 3,1 sek

Mvh
Arese
av Steff 99
#432608
Arese skrev:Tja, hur mycket kraft man behöver är väldigt individuellt. Min mor hade för 10 år sedan en Skoda Felicia 1,3 med 68 hk som torde ha liknande prestanda som en DRIVe; hon klagade inte över brist på effekt en enda gång över 5k mil.....

Som den kalenderbitare jag är roade jag mig med att ta fram några gamla Teknikens värld och jämföra omkörningsacc 70-130 km/h (intressantare än 0-100 eller segdragning enligt min mening). Fick följande Volvo-tabell:

S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek

Lite jämförelsevagnar:
Audi A4 1,8 Tfsi 8,9 sek
Audi A4 TDI 170 hk 10,2 sek
BMW 335i 5,1 sek
BMW 520d 10,3 sek
VW Polo 1,4 16,7 sek
VW Passat Bluemotion 15,0 sek
Smart 20,3 sek
Renault Kangoo 18,3 sek
Renault Twingo 1,2 18,6 sek
Porsche Boxster S 5,3 sek
Porsche GT2 3,1 sek

Mvh
Arese
Det var jag som tidigare i denna tråd skrev att V70 1,6 Drive är slö så vill jag bara tillägga att efter 500 mil i en dylik är det min uppfattning.
Jag tycker att Renault Kangoon också är fruktansvärt slö, även min V70 är ingen raket men fullt tillräcklig för att kunna köra om utan att få hjärtat i halsgropen om det skulle hinna dyka upp ett möte vid en omkörning.
Men det beror precis som "Arese" skrivit vilka referenspunkter man har.
Lite kuriosa , när jag hade min Porsche (996) Carrera S och samtidigt fick låna en Porsche Turbo, när jag kom tillbaka till min Carrera så tyckte jag den var lite slö. :mrgreen:
av DEriksson
#432643
CabBO skrev: Hoppas du trivs med bilen om du köper en. Nu körde du med släp i 150mil och då skall man ligga i lägre hastighet och inte kör om på samma sätt som utan släp. Undrar vad du säger om du kör bilen utan släp i 150 mil. Är du lika nöjd då?
Garanterat skulle jag bli det är inte 18 år längre så jag måste ha chippad turbo som jag kan skryta om för polarna hinner jag inte köra om så backar jag av och ligger kvar har inte bråttom nånstans längre
fram kommer man alltid spelar roll om det tar längre tid
av Cratus
#432692
philipsguy skrev:
perhall skrev:
Cratus skrev:Hej
Ny på Forumet. Har precis beställt en V70 2.5FT R-Design.

Vad är det för extra åtgärder man gjort på 1.6 DRIVe för att minska luftmotstånd e.t.c?
Bilen är sänkt vilket gör den stötigare och kylargrillen är täckt vilket begränsar släpvagnsvikten. Fälgarna är också en särskillt variant som tydligen ska minska luftmotståndet.

Stämmer det sista? 30-40-50 har speciella 15 o 16" drive-fälgar men på V70 verkar det vara samma som övriga.../PH
Finns väl en officiell limit på 16" fälgar med extra lättrullande däck för DRIVe dieslarna medaden etanolarna får ha max 17", så var det i alla fall när jag tog ut offerter för några månader sedan.
Max 17" för etanol bilarna tror jag inte stämmer. Den V70 2.5FT R-Design som jag beställt har 18" Cratus fälgar.
R-Design är ju även den sänkt så den har kanske liknande luftmotstånd som DRIVEe.
av perhall
#432727
masterson skrev:Hej
Jag har en V70 1,6 drive och har kört 850 mil nu, och jag är bara nöjd. Visst är det ingen racerbil men det är inga problem att köra om.
Dom som skriver att den är så enormt slö har antagligen aldrig kört någon 1,6 d.
Siffrorna från BSR är acc på högsta växeln, om du kollar med Volvo så säger dom att 1,6d måste växlas lite mer jämfört med andra motor alternativ.
Siffrorna från BSR är på 3:an och 4:an, inte högsta växeln./PH
av sweborn
#432826
Som en relativt nära jämförelse kan man ta gubbens Renault Megane 1.5 dCi på 90 hk. Den var riktigt trevlig i Västerås stadstrafik, helt OK på landsväg men fungerar inte alls i Stockholmstrafiken. I Stockholm känns det som att piska en död häst.

Hur bra en 1.6 drive eller ovanstående bil känns kanske beror på var man bor och vilket tempo trafiken omkring håller.
av Tobbev
#432954
Vad jag har hört så är ingen Driv-e bil certifierad med de aerodynamiska fälgarna, dvs man kan välja andra fälgar om man vill när man beställer bilen.
av Peanuts
#433171
Angående hur seg DRIVe är så visar siffrorna tydligt att den inte har mycket att hämta mot de större dieselspisarna eller spritmotorerna.
Däremot tycker jag att en bra idé är att testköra en 1.6D innan man uttalar sig eftersom jag tycker att siffrorna inte alls återspeglar sig i körupplevelsen. Som jämförelse upplever jag att min 1.6d kör i cirklar runt en 2.0f som jag även kört en hel del med. 2.0f är på papperet dryga sekunden snabbare än 1.6d från 0 till hundra.

Sen beror det helt på hur man kör om en 1.6d "räcker" eller inte. Jag har full förståelse för de som tycker att en D5:a är minimum men för mitt körmönster duger 1.6d fullt tillräckligt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Behöver väldigt sällan starta om […]

V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]