Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av per740
Hej,
Blien hade stått några dagar när jag startade och körde några hundra meter. Tyckte att tomgången kändes lite låg. Plötsligt börjar den rycka som om man körde på för hög växel när jag släppte upp gasen. Ganska snart stannade den och har inte velat starta igen. Inga fel registrerade i uttag 2 eller 6 (1.1.1). Både pumpen under bilen och i tanken surrar i nyckelns tändläge (II). I tanken hör man hur det skvalar samtidigt så det kommer soppa ur returen. Har dock ganska lite i tanken (en bit över rött dock). Tankpumpen är bara ca 2-3 år gammal. Armaturen byttes samtidigt mot en bättre beg. Har testat följande:

Annan vevaxelpositionsgivare (den som satt på bilen var dock ganska oljig av någon anledning)
Gnista finns(den blinkar då man kopplar in lampan mellan tändkabeln och stiftet längst fram)
Annat bränslepumpsrelä
Kollat att tändledningar sitter fast
Kollat säkringar

Funderar på om det kan vara BTR? går den att ta isär och kontrollera? Ska gå ut och försöka strypa return för att se om det hjälper men är lite osäker på vilken av slangarna som är returen. Tacksam för snabb hjälp för att rädda semestern :-)
Senast redigerad av 1 per740, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Varför inte köra det gamla testet med startgas?
* Öppna gasspjället fullt.
* Spraya in startgas några sekunder i insugskanalen och stäng spjället.
* Vrid på startnyckeln.

Om motorn startar till så har vi bränsleproblem och om den inte startar så har vi tändningsproblem.

Jag skulle nog ändå våga mig på att gissa på radioavstörningsrelät... Detta sitter på expansionskärlet och levererar spänning till spridarna när tändningen är på.
Radioavstörningsrelät kontrollerar ni genom att:
* Sätta diagnoskabeln i uttag 2.
* Vrida på tändningen (till läge 2)
* Trycka på diagnosknappen 3 ggr.

Nu börjar strax ett antal komponenter arbeta i tur å ordning. Bl.a. "smattrar" spridarna en stund.
Kan ni inte höra/känna spridarna knacka/smattra, så testa med ett annat radioavstörningsrelä (alt. löd om dess lödpunkter).
av per740
Det var radioavstörningsrelät, efter omlödning startar den utan problem! Medan du skrev ditt mycket informativa inlägg drog jag mig till minnes att jag tidigare hade lött om bränslepumpsreläet i förebyggande men inte radioreläet eftersom det såg ut att vara förseglat med silikon och jag tyckte det var synd att bryta upp det. Reläet hade några misstänkta lödningar som vid test med ohmmeter dock inte verkade vara orsaken, men jag lödde om alla iallafall.
TACK för att du tog dig tid att hjälpa till!
Användarvisningsbild
av rampitsch
Hej

Jag passar på att låna tråden lite, med ett liknande problem.

Har en 740 -90 med B230F, som ibland inte har velat starta. DÅ låter man den vara ifred några minuter, så har den startat. Men nu vill den inte alls starta.
Felsökning så här långt visar att:

* Gnista finns
* Soppapumpen under bilen fungerar som den ska när den tvångskörs
* Har testat att byta bränslerelät till ett helt nytt, och även relät vid expansionskärlet

Jag är alltså i fång nu att bränslerelät inte får någon styrspänning. Vad jag har förstått är det till att mäta på styrenheten under ratten om den levererar styrspänning på utgång 20. Ska ned alldeles strax och kolla det.

Men, om den nu gör det, vad är nästa steg att rycka tag i? Vad kan då orsaka att inte relät slår som det ska och startar pumparna?
Ska testa att bygla relät nu och se om bilen vill hoppa igång då. I värsta fall får man väll göra en brytare som man slår till när man ska starta bilen så pumparna hoppar igång.

Tackar för all möjlig hjälp!

(och som vanligt blir det alltid fel på bilen när man egentligen inte har tid att meka).

MVH Rampitsch
Användarvisningsbild
av Jocke S.
rampitsch skrev:Hej

Jag passar på att låna tråden lite, med ett liknande problem.

Har en 740 -90 med B230F, som ibland inte har velat starta. DÅ låter man den vara ifred några minuter, så har den startat. Men nu vill den inte alls starta.
Felsökning så här långt visar att:

* Gnista finns
* Soppapumpen under bilen fungerar som den ska när den tvångskörs
* Har testat att byta bränslerelät till ett helt nytt, och även relät vid expansionskärlet

Jag är alltså i fång nu att bränslerelät inte får någon styrspänning. Vad jag har förstått är det till att mäta på styrenheten under ratten om den levererar styrspänning på utgång 20. Ska ned alldeles strax och kolla det.

Men, om den nu gör det, vad är nästa steg att rycka tag i? Vad kan då orsaka att inte relät slår som det ska och startar pumparna?
Ska testa att bygla relät nu och se om bilen vill hoppa igång då. I värsta fall får man väll göra en brytare som man slår till när man ska starta bilen så pumparna hoppar igång.

Tackar för all möjlig hjälp!

(och som vanligt blir det alltid fel på bilen när man egentligen inte har tid att meka).

MVH Rampitsch
Det är bränsleenhetens stift 20 du ska mäta på. Den sitter vid passagerarsidan (framför dörrens nedre gångjärn).

Edit: Styrenheten under ratten är styrenhet för tändsystemet.

Då det är ett jäkla pill att mäta vid styrenheten (utan mätbox), så skulle jag istället mäta vid bränslereläts sockel. Då behöver man först bygla mellan klämma 30 & 87/1.
Mät sedan spänningen mellan 86/2 och stomme (jord). När du kör på starten, ska du ha närmast 0 volt här.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Så, nu är jag uppe igen efter ett par timmars mekande.

Var nere i morse och byglade mellan 30 och 87/1 och mellan 30 och 87/2, då hoppade pumparna igång så fint. testade att starta bilen och den hoppade igång så fint.

Har en god granne som jobbar nere på skroten, och som tur var fick jag komma ned idag fast det var stängt, och lyckades hitta en likadan styrbox (den som sitter på höger sida :wink: ). Testade att sätta dit denna och vred på tändningen. Fortfarande ingen pump som startade. Hur som testade jag att starta bilen, och då hoppade den igång, trevligt. Kopplade in den gamla boxen igen och testade, inga problem. Har varit ute på en tur på 2 mil med den gamla boxen, och inga problem. När jag kom hem stängde jag av den och startade den igen, inga problem.

Så just nu är problemet löst, får se i morgon när jag sätter i batteriet igen som är på laddning nu. Kollade också så att pumpen verkligen gick när bilen hade startat, och det gör den.

Några idéer om var felet kan ha legat? Dålig jordning till styrboxen, glapp i reläboxen?

Ska tillägga att jag kör på ett nyköpt bränslerelä, vågade inte sätta tillbaka det gamla när jag väl fick igång bilen.

MVH Rampitsch
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]