Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Hur är det nu? Om magnetventilen är urkopplad, och bilen går exakt lika illa som innan - då är ventilen kass?

Min bil (xc70 2.5t) accar skitskumt! Varvar upp till ca 3500, sen sackar den ner lite, för att sen skjuta på som fan! Dessutom har jag vid några enstaka tillfällen hört en tjut... Låtit lite som när en fläktrem skriker till lite. Eller ljudet liknande som när däck skulle spinner loss lite grann. Vad är det för ljud?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Fortfarande samma problem! Nästa steg är väl att byta alla slangar. Dom tre som sitter på ventilen, var tar dom vägen? Nåt som går att byta utan att man behöver skruva bort nåt, för att komma åt? Sen byta de två slangarna som sitter på vardera sida om plaströret som går tvärs över motorn. Om inte det hjälper, vad kvarstår då? LMM? Kan det hjälpa att uppdatera mjukvaran till motorn?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Slangarna känns fräscha... :???:
Och det är så märkligt... det är bara vid visst gaspådrag, vid visst varvtal när man trycker ner gasen (inte helt, eller kick-down) som bilen ökar upp till 3500rpm, tvekar och sjunker lite i varvtal, sen tjuter det till en aning(!), sen skjuter det på som tusan! Så svårt att beskriva... och riktigt underligt beteende. Är det ingen som har några ideér? Har fullständigt slut på ideér själv... :(
av VXC70
med de symtomet du beskriver var det magnetventilen som byttes.
om du nu har bytt den kan de va nån lagrad felkod kvar. nästa steg är väll att kolla alla slangar....
Användarvisningsbild
av Alucinor
VXC70 skrev:med de symtomet du beskriver var det magnetventilen som byttes.
om du nu har bytt den kan de va nån lagrad felkod kvar. nästa steg är väll att kolla alla slangar....
Ventil bytt. Slangar kontrollerade - känns väldigt fräscha! Har dock beställt nya för säkerhets skull!
Kan lagrade felkoder ställa till med bekymmer innan dom nollas?? I så fall måste jag alltså hitta nån vänlig själ i sthlm som vill nolla ev. koder...
Går det att få bort felkoder genom att låta bilen stå strömlös över tex natten?
av klima
japp ta av batteri polerna och låt stå för ECU reset. En del felkoder finns kvar tror jag, men du får tillbaka ohämmad prestanda, som sedan justeras ner av bilens sensorer, när bilen lär sig hur du kör.

Om du har bråttom, ta av polerna, och sedan låt Plus kabeln röra Minus kabeln, med batteri helt bortkopplat. Då töms kondensatorer mm.
Alternativt hitta de säkringar som går till ECUn, (under motorhuvens säkringslåda) ta av dem, och slå sedan på tändningen.

På min xc90T6 var det de hårda plaströret över motorn som läckte. Kunde inte se med blotta ögat, men ett tryck/rök-test avslöjade läckaget. Efter bytet funkar Turbon som den ska.
Användarvisningsbild
av Alucinor
Okej! Nu är minuspolen avtagen. Det räcker med att den är avtage, eller måste båda av?
Får se imorgon hur bilen beter sig...
Volvo har ju som vanligt aldrig nåt hemma, så jag måste vänta till tidigast torsdag innan nya slangar dyker upp.

Klima - hur utförde du tryck/rök-testet? Plaströret är det ända jag inte beställt... Blev dyrt (som fan) ändå! Fattar inte hur några slangar kan vara så sjukt dyra!?

Tog även bort de tre slangarna som sitter på magnetventilen och blåste och sög i dom :*O/
Gick hur lätt som helst i alla, utom den som sitter under elkontakten, som var helt täppt.
Svår fråga kanske - ska det vara så? ??:-/

Kanske ska påpeka att slangarna dock satt där dom skulle i andra änden! :D
Användarvisningsbild
av Alucinor
En slang på magnetventilen var felmonterad! :roll:
Nu går bilen som aldrig förr! (D)

Case closed!
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]