- lör 31 jul 2010, 23:02
#432719
Hej!
Har en V50 2.0D - 07 där jag upplever att styrningen är väldigt okänslig, nervös. När man kör motorväg så krävs hela tiden full koncentration för att styra bilen med små pareringar hela tiden. Det går inte att "känna" i ratten om man styr svagt vänster eller höger.
Har påtalat det vid service och även fått utfört hjulinställning utfört, dock utan några större justeringar och utan att problemet blev löst.
Jag har sökt runt efter andra som har liknande problem, men inte kunna hitta något liknande, utan de flesta "tidningsrecensioner" hyllar V50:ns styrning med att den ger väldigt bra körkänsla mm.. (någon jag inte håller med om på min bil)
Efter mycket funderande tror jag att min bils beteende kan hänga ihop med för kraftig servo. Det gör att det går för "lätt" att styra och man får ingen återkoppling från vägbanan av hur man styr.
Finns det någon som har upplevt liknande och som har en lösning?
Skulle det kunna vara en lösning att justera / sänka trycket i servo-pumpen och hur gör man det?
Kan man testa hur bilen beter som utan servo genom att dra ut säkring? (vilken säkring skall man ta? 80A i motorutrymmet, eller 10A i kupe-utrymmet??)
Tacksam för hjälp!
mvh Per
Har en V50 2.0D - 07 där jag upplever att styrningen är väldigt okänslig, nervös. När man kör motorväg så krävs hela tiden full koncentration för att styra bilen med små pareringar hela tiden. Det går inte att "känna" i ratten om man styr svagt vänster eller höger.
Har påtalat det vid service och även fått utfört hjulinställning utfört, dock utan några större justeringar och utan att problemet blev löst.
Jag har sökt runt efter andra som har liknande problem, men inte kunna hitta något liknande, utan de flesta "tidningsrecensioner" hyllar V50:ns styrning med att den ger väldigt bra körkänsla mm.. (någon jag inte håller med om på min bil)
Efter mycket funderande tror jag att min bils beteende kan hänga ihop med för kraftig servo. Det gör att det går för "lätt" att styra och man får ingen återkoppling från vägbanan av hur man styr.
Finns det någon som har upplevt liknande och som har en lösning?
Skulle det kunna vara en lösning att justera / sänka trycket i servo-pumpen och hur gör man det?
Kan man testa hur bilen beter som utan servo genom att dra ut säkring? (vilken säkring skall man ta? 80A i motorutrymmet, eller 10A i kupe-utrymmet??)
Tacksam för hjälp!
mvh Per