Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Funderar på en ny V70 Bifuel automat.
Verkar vettigt prissatt i senaste kampanjen med momentum-paket inkluderat. Någon med erfarenhet av denna bil med avseende på förbrukning och körbarhet?? Hur mycket billigare blir det per mil, utan att ta hänsyn till ev förmånsvärdesrabatt. Är den alltför slö med gasdrift? Att tankarna skäl mycket utrymme är väl känt och behöver inte debatteras i denna tråd.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Jag backade bort från bifuel pga att den inte går att köra på etanol trotts initiala marknadsföringslöften om det. Vad gäller förbrukning ska det inte kosta ungefär lika mycket per mil som priset de skyltar med på mackarna... Med automat mer... fn 10.40 enl fordongas.se så där ska du inte räkna hem affären utan på reducerat förmånsvärde i alla fall ett tag till vem vet
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Till saken hör också att den är SNUSKIGT billig ro tjänstebil. Vi pratar 60 procent av förmånsvärdet! Det blir ungefär som en vw golf! Jag hade den gamla bi- fuelen med business plus och betalade 2600 netto per månad. Detta för en bil med ett rsv-pris på 358000 med utrustning. Idag skulle jag tro att du hamnar runt 3000. Min 2,5 ft ligger på 4500. Så om det är en tjänstebil så är det def ett prisvärt alternativ. :D
Användarvisningsbild
av philipsguy
Emiljonsson7 skrev:Till saken hör också att den är SNUSKIGT billig ro tjänstebil. Vi pratar 60 procent av förmånsvärdet! Det blir ungefär som en vw golf! Jag hade den gamla bi- fuelen med business plus och betalade 2600 netto per månad. Detta för en bil med ett rsv-pris på 358000 med utrustning. Idag skulle jag tro att du hamnar runt 3000. Min 2,5 ft ligger på 4500. Så om det är en tjänstebil så är det def ett prisvärt alternativ. :D
"Den maximala reduceringen får dock inte överstiga 16 000 kr per år" enl skatteverket.se. För etanoldrivna är det max 8000 per år. Per månad snackar vi då 1333 resp 666:- netto per månad. Så 1500 billigare kan det inte bli om du inte faller över strecket för 3000 mil i tjänsten eller har fyllt bagaget med tjänsteprylar 8)
Kör du mer än 200 mil per månad som jag gör så blir det svårt att räkna hem det jämfört med en snålare diesel. Då har vi dock inte räknat med någon miljöaspekt. Jag hade den gamla bifuelen och tankade väl kanske två gånger i veckan...
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... ness2.aspx
Här kan du räkna ut din kostnad (klicka på räkna ut vad det kostar) men eftersom bifuelen är en viss form av bastard hos Volvo Cars så kan du inte räkna ut kostnaden för bifuelen. Men om du räknar på en 2,5FT och drar av 666:- på nettokostnaden så är det min mening att du får en bra fingervisning om du vill jämföra de olika bränslealternativen...
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jo nu ligger min 2.5 ft på 402000 så det kommer inte att bli 1500 i skillnad.

En bi-fuel tappar ca 20% av effekten och vridet med biogas. Dvs du kommer ha ca 190 av de 231 hästarna kvar. Jag kopplade dock över till bensin när jag ville köra om. Då har du alla 231 kusar när du behöver dem :D
Användarvisningsbild
av Nexus6
Hade tidigare en 2.4D Man 2009 och nu en AFV 2010 Aut. Har följt båda bilarna på spritmonitor.de och ser följande skillnad i bränslekostnader:

Diesel: 76,37 SEK/100km (mätt på 3800 mil)
CNG: 83,29 SEK/100km (endast mätt på 550 mil än så länge)

Så man kan säga att den är c:a 70 öre/mil dyrare i bränsle än min tidigare 2.4D, de nya dieslarna är väl ytterligare lite snålare. Dock så har jag varit en väldigt frekvent användare av dieselvärmaren vilket inte finns på AFV'n vilket gör att dieseln är ännu lite snålare än vad dessa siffror visar.

Hmmm.. btw.. tycker jag det är konstigt att de inte kan leverera AFV'n med bränslevärmare nu när de ändå säger att man inte får fylla E85. Om man bara har soppa i tanken hade det ju varit trevligt med en bensindriven värmare i... Bara en tanke... i fel tråd...

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]