Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av masen
Jag har en xc70 D5 -06, och har fått 2 felmeddelande:"Anti-sladd service erfodras"+ "Motorsystem service erfodras", dessa kommer och går. Volvo (Östersund) vill ha 2000 kr. för att läsa ut felkoder, de säger att " Det är den stora utläsningen och det tar 2 timmar"!!!! Är detta vettigt? (Sitter det en mekaniker och tittar på datorn under hela tiden??)
Låset på förar dörren kärvar när man använder fjärröppningen ,själva pinnen far inte upp eller snarare "studsar" ner igen vid upplåsning.
Någon vänlig själ som har några ideer?
Bilen går bra och det kommer upp gul trekant vid varningsmeddelandena.
Tack på förhand!
av Tartryffel
masen skrev:Jag har en xc70 D5 -06, och har fått 2 felmeddelande:"Anti-sladd service erfodras"+ "Motorsystem service erfodras", dessa kommer och går. Volvo (Östersund) vill ha 2000 kr. för att läsa ut felkoder, de säger att " Det är den stora utläsningen och det tar 2 timmar"!!!! Är detta vettigt? (Sitter det en mekaniker och tittar på datorn under hela tiden??)
Låset på förar dörren kärvar när man använder fjärröppningen ,själva pinnen far inte upp eller snarare "studsar" ner igen vid upplåsning.
Någon vänlig själ som har några ideer?
Bilen går bra och det kommer upp gul trekant vid varningsmeddelandena.
Tack på förhand!
Det är helt orimligt att det skulle ta två timmar att läsa ut felkoderna. Nog för att det inte görs helautomatiskt, varje enhet ska ju kollas, men det är helt hutlöst dyrt med 2000 kr.
Angående låspinnen så kan det vara så att den går tungt. Tar det emot för mycket så skickar den ner pinnen igen.
Användarvisningsbild
av Martinmat
då kan man ju hellre köra den till bilprovningen för e-diagnos och få felkoderna, betydligt billigare :wink:

Får hoppas Bilbolaget inte ska ha samma ockerpriser för service då¨min ska in på 10 000 mila service den 16/8.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle be att få prata med Vekstadschefen och få priset och tiden skriftligt.......
för att sedan kontakta Volvo GBG....
Satans skitstövlar.
av Kojje
Angående låset har jag varit ute för samma sak och då var det så enkelt att en bit tejp som skall hålla isoleringen i dörren lossat och lyckats fastna på "pinnen" om åker upp och ner när du låser/låser upp så det kärvade pinnen hoppade till men låste sig själv igen, det kan vara värt att plocka av dörrsidan och kolla.
av Toffelhjälten
Vida läser av alla felkoder på bilen på ca 20sek-1minut (kanske tot 5 min med uppstart av allt m.m.
Finns ingen "stor felavläsning" utan du klickar på en knapp som säger "felsökning"
så identifierar den alla styrenheter först sen läser den av dom så får du upp alla på en
sida som du sen kan skriva ut.
av masen
Är det någon annan firma typ Mekonomen som har motsv. diagnosutrustning?
Bilprovningen var det någon som tipsa om, skall ringa dem i morrn.
Ingen vänlig skäl i Östersund/ Krokoms trakten som har motsv. utrustning?? Jag betalar gärna en slant ,men INTE 2000 kr.
Användarvisningsbild
av wissel
masen skrev:Är det någon annan firma typ Mekonomen som har motsv. diagnosutrustning?
Bilprovningen var det någon som tipsa om, skall ringa dem i morrn.
Ingen vänlig skäl i Östersund/ Krokoms trakten som har motsv. utrustning?? Jag betalar gärna en slant ,men INTE 2000 kr.
Kanske en idè !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Varför inte lägga upp en Avdelning på Forumet med vilka som har PPC felkodsläsare och är beredda att hjälpa till
mot en smärre peng, vart fall så den betalar sig ????????????????????????????????????????????????????????????????????
Med Geografiska positioner för att underlätta sökning ?
Jag är vart fall beredd att hjälpa till.
:-) Freddie
av masen
Låter som en bra ide`det skulle säkret glädja mången Volvo-ägare och irritera org.verkstädrna som gräver djupa hål i våra plånböcker.
Jag börjar: Söker en som kan läsa koder i Jämtland!!!!!
av Robban905
masen skrev:Låter som en bra ide`det skulle säkret glädja mången Volvo-ägare och irritera org.verkstädrna som gräver djupa hål i våra plånböcker.
Jag börjar: Söker en som kan läsa koder i Jämtland!!!!!
Du har pm.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]