Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Personligen hade jag slantat upp 6500:- och låtit Volvo fixa felet, skulle de hitta nåt ytterligare under resans gång som har med felet att göra spelar ju inte det nån roll rent ekonomiskt för dig. Du får väl även garanti på utfört jobb, inte mycket att fundera på tycker jag iaf. :)
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag lutar åt att pynta 6500 till för att "få problemet ut världen" till 100%.

Att behöva byta burbo efter endast 12000 mil för att få ett förmodat tryckdoseproblem ur världen känns lite visset, men man får väl rätta matsäcken efter munnen antar jag... :|

Man har ju faktiskt lite annat att stå i, kneg, husrenovering och en tvååring som springer runt omkring en...

Hade man känt sig mer säker på sin sak hade man kanske jagat rätt på en ny eller en ersättningstryckdosa och provat att montera den (lite prylar att lossa först o lite trångt mellan motor o torpedvägg bara)...

Finns det någon som kan ge en gissning på vad som skett med tryckdosan? :?:
Är det "halvpunka" på den? Typ membranet är helt men det har lossnat från tryckstången? :???:
Finns det nån som öppnat en och kan berätta? Kan man öppna tryckdosan och få igen den sen igen? ?:-/

/f
Användarvisningsbild
av gooose
Har du kollat alla "små "slangar till turbo(wastegaten) och ventiler så att ingen av dessa torkat eller spruckit
Ha själv har med om detta med samma symtom som du beskriver

funkar tills man laddar fullt ett par ggr sedan går den in i limp home läge

jag nollar koder och gör om samma procedur kommer felet åter
På 2 bilar har det vart trasiga slangar som orsakat detta

Kan vara lite billigare att detta kolla först men inte lätt då slangarna sitter väldigt otillgängligt

men som sagt bara ett tips innan plånboken får lida

//Goose
Användarvisningsbild
av flyvert
Har inte kollat slangarna (än).

Är det någon som vet hur originalverkstan felsöker tryckdosan? Sätter man testinstrumentet (det som ger ett tryck som påverkar membranet i dosan) på slangen uppe vid magnetventilen, eller sätter man det direkt nere på tryckdosan?

Enligt mekaren så "pös" det i testinstrumentet när man manövrerade wastegatestången manuellt med en mejsel, men om testinstrumentet monterades direkt på tryckdosan säger det ju inget om status på slangarna...

/f
Användarvisningsbild
av gooose
flyvert skrev:Har inte kollat slangarna (än).

Är det någon som vet hur originalverkstan felsöker tryckdosan? Sätter man testinstrumentet (det som ger ett tryck som påverkar membranet i dosan) på slangen uppe vid magnetventilen, eller sätter man det direkt nere på tryckdosan?

Enligt mekaren så "pös" det i testinstrumentet när man manövrerade wastegatestången manuellt med en mejsel, men om testinstrumentet monterades direkt på tryckdosan säger det ju inget om status på slangarna...

/f
Det är nog olika men har dom kollat från magnetventilen mao slang inräknad så kan det vara slangen som är felet kan vara så att det är trång/varmt/en del att lossa för att kolla direkt på och då kollar man enklast vid magnet ventilen

Så kolla du slangarna först innan du gör något större ingrepp

//Goose
Användarvisningsbild
av flyvert
Någon som vet var man kan få tag i en passande utbytestryckklocka (Volvo säljer endast den i kit med turbo & allt)?

Passar någon annan tryckklocka än just den som denna har (KKK24)?

Finns det någon justering att utföra efter montering? Förspänning på stången? Eller sköter ECM om det själv (via MAP sensor och egen adaptering)?

/f
av klima
+1 för Goose kommentar om slangar, de små men även Pre-intercooler slangen.
Hade själv just en läcka på pre-intercooler slangen på xc90n som slog ut all kraft.

Montera in tryckmätare, så blir det mindre gissningar. tar en timme, med rätt grejer.

"Finns det någon justering att utföra efter montering? Förspänning på stången? Eller sköter ECM om det själv (via MAP sensor och egen adaptering)?"
Ja, man kan justera tryckdosan, som jag skrivit tidigare i denna tråd!Den ska inte vara på 12 PSI somd din mekaniker sa. mellan 5-7.5 psi.
Läs mer här!
http://forums.swedespeed.com/showthread ... -Adjusting

IPD intro om Volvo Turbo - Visar hur man mäter Wastegate trycket på en vanlig turbo. R turbon KKK24 kan man inte ta loss armen. Se bilder neda på KKK24 armen.
http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI&feature=fvsr

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av flyvert
Tack för tips o bilder klima!
Skall försöka att ta mig tid att kolla upp detta o få ordentligt liv i spisen igen!

Nån idé om vem som kan tänkas sälja tryckdosor?

/f
av RIST11
Hej flyvert!

Jag har en V70R-05 med exakt samma problem som du beskriver.
Har läst din tråd med stort intresse och är mycket nyfiken på vad som orsakade felet. Blev det turbobyte eller berodde det på läckande slangar eller någonting annat?
Jag har laddtrycksmätare på min, precis innan bilen hamnar i "limp mode" så är laddtrycket uppe o vänder på 1,35 bar eller ca 19 psi. Ingen form av tuning är utförd.
Håller med dig om att det verkar som att det är mindre tryck än grundladdtryck, för den är totalt orkeslös under 3000rpm.
För mig räcker det bara att lyfta av o på jordkabeln på batteriet så är den tillbaka igen som den ska vara, men gasar jag på lite för mycket så skenar laddtrycket med limp mode som resultat.

Jag har bytt magnetventilen, men det hjälpte inte mig heller.

/R
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag har tyvärr inte haft tid att titta på detta ännu... :(

Tror att det nog rör sig om en defekt tryckdosa eftersom wastegatestången/wastegateklaff är rörlig vid mekanisk påverkan samt att tryckdosan inte läcker luft vid testning.

Känns lite ruttet att behöva lösa ut maskinskadeförsäkringen för att få en ny tryckdosa då originalverstan inte byter enbart tryckdosan utan hela konkarrongen med turbin, kompressor, wastegate o allt.

Dock blir det ju en helt ny snurra och det är väl inte helt fel efter 12000, eller?

Har en fundering på att göra ett eget trycktest med "biltemacykelpump m manometer" på:
a) slang vid magnetventil
b) direkt på tryckdosan

Detta för att utesluta defekta slangar (jag vet ju inte hur volvomekanikern testade min bil).

/f
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]