Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
För min egen del tycker jag att DRIVe är otillräcklig men kör man lugnt räcker det naturligtvis. Tyvärr blir man bortskämd med effekt men har man karaktär att avvänja sig är det ju bra. Helt klart kör man lugnare med 109 än med 200+ hk.

För att klargöra hur slö DRIVe är - betänk följande (original utan trimning):

1,6D DRIVe
80-140 4:an 23,9
80-120 3:an 11,0

D5
80-140 4:an 10,1
80-120 3:an 5,3

2,5ft
80-140 4:an 11,3
80-120 3:an 5,2

2,4d (175, My10)
80-120 3:an 6,5

2,0D
80-140 4:an 13,4
80-120 3:an 8,2

PH
Användarvisningsbild
av CabBO
Cratus skrev:Hej
Ny på Forumet. Har precis beställt en V70 2.5FT R-Design.

Vad är det för extra åtgärder man gjort på 1.6 DRIVe för att minska luftmotstånd e.t.c?

Grattis till nya bilen. Hoppas du blir riktigt nöjd med.
av MattiasD

Vad är det för extra åtgärder man gjort på 1.6 DRIVe för att minska luftmotstånd e.t.c?
Bilen är sänkt vilket gör den stötigare och kylargrillen är täckt vilket begränsar släpvagnsvikten. Fälgarna är också en särskillt variant som tydligen ska minska luftmotståndet.

Ingen "rocket science" direkt och åtgärderna borde vara tillgängliga för alla oavsett val av motor.
av perhall
MattiasD skrev:

Bilen är sänkt vilket gör den stötigare och kylargrillen är täckt vilket begränsar släpvagnsvikten. Fälgarna är också en särskillt variant som tydligen ska minska luftmotståndet.
Stämmer det sista? 30-40-50 har speciella 15 o 16" drive-fälgar men på V70 verkar det vara samma som övriga.../PH
Användarvisningsbild
av CabBO
perhall skrev:För min egen del tycker jag att DRIVe är otillräcklig men kör man lugnt räcker det naturligtvis. Tyvärr blir man bortskämd med effekt men har man karaktär att avvänja sig är det ju bra. Helt klart kör man lugnare med 109 än med 200+ hk.

1,6D DRIVe

D5

2,5ft

2,4d (175, My10)

2,0D

PH

Intressanta siffror du visar. Vet inte varifrån du fått dom, men stämmer dom så tycker jag att det som överraskar mig är D5´s siffror gentemot 2,5ft. En D5 har väl 205hkoch en 2,5ft har väl 231hk. Ändå är D5 snabbare från 80-140 och i stort sett jämlik från 80-120. För mig överraskande possitiva siffror för en D5 :lol: eller kanske negativa för en 2,5ft :( . En diesel idag är inte vad den har varit. På 80-talet fick man ha fönster, ventilation och taklucka stängda och även ibland öka stereon eller ha öronproppar när man hade en dieselbil framför sig som gasade på :lol: . Dieselalternativen är inte så dåliga längre, inte ens när det gäller snabba tysta motorer :) .
av perhall
CabBO skrev:
perhall skrev:För min egen del tycker jag att DRIVe är otillräcklig men kör man lugnt räcker det naturligtvis. Tyvärr blir man bortskämd med effekt men har man karaktär att avvänja sig är det ju bra. Helt klart kör man lugnare med 109 än med 200+ hk.

1,6D DRIVe

D5

2,5ft

2,4d (175, My10)

2,0D

PH

Intressanta siffror du visar. Vet inte varifrån du fått dom, men stämmer dom så tycker jag att det som överraskar mig är D5´s siffror gentemot 2,5ft. En D5 har väl 205hkoch en 2,5ft har väl 231hk. Ändå är D5 snabbare från 80-140 och i stort sett jämlik från 80-120. För mig överraskande possitiva siffror för en D5 :lol: eller kanske negativa för en 2,5ft :( . En diesel idag är inte vad den har varit. På 80-talet fick man ha fönster, ventilation och taklucka stängda och även ibland öka stereon eller ha öronproppar när man hade en dieselbil framför sig som gasade på :lol: . Dieselalternativen är inte så dåliga längre, inte ens när det gäller snabba tysta motorer :) .
De kommer från BSR, de stämmer säkert hyfsat. Det är inte ovanligt att en diesel med färre hk är snabbare på mellanvarv. Gäller det 0-100 är FT snabbare än D5, liksom vid högre hastigheter. Dock är ju FT lite tystare men det märks mest i stan+utanför+vid nystart./PH
Användarvisningsbild
av philipsguy
perhall skrev:
MattiasD skrev:

Stämmer det sista? 30-40-50 har speciella 15 o 16" drive-fälgar men på V70 verkar det vara samma som övriga.../PH
Finns väl en officiell limit på 16" fälgar med extra lättrullande däck för DRIVe dieslarna medaden etanolarna får ha max 17", så var det i alla fall när jag tog ut offerter för några månader sedan.
av Peanuts
Jag har en DRIVe MY 2011 som jag nu hittills har kört ca 650 mil med. ”Fullt tillräcklig” brukar jag höra när man pratar om DRIVe och jag kan inte annat än att instämma. I normal trafikrytm hänger bilen med utan problem och det går att göra odramatiska omkörningar utan att behöva 1km fri sikt. Jag kör ca 3500 mil om året och har även kört mycket andra bilar som t.ex. Audi A4 (1.8T, 2.0TDI, 2.0T), BMW 320d, Passat TDI, Saab 93, Toyota Avensis m.m.
Jag upplever inte att skillnaden mellan de bilarna är gigantisk mot min DRIVe. Givetvis är Volvon lite långsammare men inte någonting som gör att jag totalt måste lägga om hela mitt körmönster. Jag kör om långtradare när tillfälle ges utan några större problem t.ex. Siffrorna från BSR talar ju sitt tydliga språk och jag litar på att de är korrekta men jag tycker absolut inte att bilen känns så slö som siffrorna visar.
Förbrukningen då? Jag åkte Falun-Sthlm t.or. förut med 2 pers + ganska mycket packning. Förbrukningen låg då på 0.45 enligt färddatorn vilket med ett snabbt överslag stämde ganska väl vid tankningen. Jag har även åkt Falun-Öland med full packning, stor hundbur i bakluckan samt fullpackad takbox och där låg förbrukningen enligt färddatorn på 0.47. Jag har inte tankat ännu efter ca 70 mil och mätaren visar fortfarande halv tank så jag tror att siffrorna stämmer ganska skapligt. När jag kör bilen normalt vid blandad körning brukar förbrukningen landa runt 0.52 enligt datorn, ca 0.54 enligt mina mätningar.
Har jag något negativt att säga då(förutom mina andra trådar om krångel med radio samt tankmätare) ? Ja, det finns några saker:
Kraften under 1500 rpm är dålig vilket man måste tänka på vid start från stillastående. Detta går att kompensera med kopplingen men det är viktigt att tänka på det.
Den hårdare fjädringen är även riktigt skön vid vanliga vägar eftersom bilen är stabil utan att svaja som andra V70 jag provkört har en tendens att göra. Däremot blir den ganska stötig vid dåliga vägar som jag har fått uppleva här på Öland. Där misstänker jag visserligen att nivåregleringen gör sitt till eftersom stötigheten är markant mycket större på bakhjulen jämfört med framdäcken.
På det stora hela är jag mycket nöjd med min DRIVe men just avsaknaden av kraft på låga varv är det som stör mig mest nu. Därför har jag bokat tid för att få in lite mjukvara från BSR och jag kan återkomma med resultatet från det senare.
av NorskDrive
Hei.
Er ny på dette forumet.Er fra Norge og har en 2010 V70 Drive...
Kjenner meg igjen på flere områder da det diskuteres motorkraft etc.. Min bil har nå gått 270 mil bare,men hvor langt må man kjøre før den er innkjørt?
Sitter også å vurderer trim,da BSR eller Rica som er aktuelle.Hvordan stiller det seg mot en evt fabrikkgaranti med trim?
Kan man ikke heller ta programmvaren fra V50 D2 f.eks å legge inn i V70?Får jo 40 nm ekstra da...
Användarvisningsbild
av Kirre123
Peanuts skrev:Jag har en DRIVe MY 2011 som jag nu hittills har kört ca 650 mil med. ”Fullt tillräcklig” brukar jag höra när man pratar om DRIVe och jag kan inte annat än att instämma. I normal trafikrytm hänger bilen med utan problem och det går att göra odramatiska omkörningar utan att behöva 1km fri sikt. Jag kör ca 3500 mil om året och har även kört mycket andra bilar som t.ex. Audi A4 (1.8T, 2.0TDI, 2.0T), BMW 320d, Passat TDI, Saab 93, Toyota Avensis m.m.
Jag upplever inte att skillnaden mellan de bilarna är gigantisk mot min DRIVe. Givetvis är Volvon lite långsammare men inte någonting som gör att jag totalt måste lägga om hela mitt körmönster. Jag kör om långtradare när tillfälle ges utan några större problem t.ex. Siffrorna från BSR talar ju sitt tydliga språk och jag litar på att de är korrekta men jag tycker absolut inte att bilen känns så slö som siffrorna visar.
Förbrukningen då? Jag åkte Falun-Sthlm t.or. förut med 2 pers + ganska mycket packning. Förbrukningen låg då på 0.45 enligt färddatorn vilket med ett snabbt överslag stämde ganska väl vid tankningen. Jag har även åkt Falun-Öland med full packning, stor hundbur i bakluckan samt fullpackad takbox och där låg förbrukningen enligt färddatorn på 0.47. Jag har inte tankat ännu efter ca 70 mil och mätaren visar fortfarande halv tank så jag tror att siffrorna stämmer ganska skapligt. När jag kör bilen normalt vid blandad körning brukar förbrukningen landa runt 0.52 enligt datorn, ca 0.54 enligt mina mätningar.
Har jag något negativt att säga då(förutom mina andra trådar om krångel med radio samt tankmätare) ? Ja, det finns några saker:
Kraften under 1500 rpm är dålig vilket man måste tänka på vid start från stillastående. Detta går att kompensera med kopplingen men det är viktigt att tänka på det.
Den hårdare fjädringen är även riktigt skön vid vanliga vägar eftersom bilen är stabil utan att svaja som andra V70 jag provkört har en tendens att göra. Däremot blir den ganska stötig vid dåliga vägar som jag har fått uppleva här på Öland. Där misstänker jag visserligen att nivåregleringen gör sitt till eftersom stötigheten är markant mycket större på bakhjulen jämfört med framdäcken.
På det stora hela är jag mycket nöjd med min DRIVe men just avsaknaden av kraft på låga varv är det som stör mig mest nu. Därför har jag bokat tid för att få in lite mjukvara från BSR och jag kan återkomma med resultatet från det senare.
Det blir intressant att höra om det blir bättre drag på låga varv men även hur det påverkar bränsleförbrukningen vid normal körning.
Kul att du tycker att din bil är lite "stötig" för det är något som jag tycker om.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Behöver väldigt sällan starta om […]

V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]