Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Är lite i samma sits. Funderar på byta bil och skaffa mig en AWD, har kollat runt lite och idag lutar det åt en 2,5T faktiskt.
För TS del så skulle en D5 bli 3353,48:- billigare per år räknat på förbrukning för blandad körning och skatt för manuell. Räknar man på landsvägsförbrukningen så blir D5 1357,46:- billigare per år så lite grann beroende på hur man kör så kan skillnaden diffa endel. Jag kör t ex 80-90% ren landsvägskörning iom att jag pendlar.
Rent pengamässigt för TS del känns det som det kvittar om han väljer bensin eller diesel.

För min egen del som kör runt 3000 mil per år skulle en D5 bli 4600:- billigare per år räknat mot landsvägsförbrukningen och mot blandad körning skulle den bli 7950:- billigare per år. Jag är ändå inne på att köpa en 2,5T AWD, den har fortfarande bra botten och ett roligare register överlag jämfört med D5:an. Nu är ju inte 2,5T sportig, det är ju fortfarande en V70 med lågtrycksturbo vi pratar om men jag tror det är en motor som är en riktigt bra allroundmotor. :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Bosa skrev:Är lite i samma sits. Funderar på byta bil och skaffa mig en AWD, har kollat runt lite och idag lutar det åt en 2,5T faktiskt.
För TS del så skulle en D5 bli 3353,48:- billigare per år räknat på förbrukning för blandad körning och skatt för manuell. Räknar man på landsvägsförbrukningen så blir D5 1357,46:- billigare per år så lite grann beroende på hur man kör så kan skillnaden diffa endel. Jag kör t ex 80-90% ren landsvägskörning iom att jag pendlar.
Rent pengamässigt för TS del känns det som det kvittar om han väljer bensin eller diesel.

För min egen del som kör runt 3000 mil per år skulle en D5 bli 4600:- billigare per år räknat mot landsvägsförbrukningen och mot blandad körning skulle den bli 7950:- billigare per år. Jag är ändå inne på att köpa en 2,5T AWD, den har fortfarande bra botten och ett roligare register överlag jämfört med D5:an. Nu är ju inte 2,5T sportig, det är ju fortfarande en V70 med lågtrycksturbo vi pratar om men jag tror det är en motor som är en riktigt bra allroundmotor. :)
Finns 2.5T som AWD?

Dessutom får den bara dra 1600kg, men det kanske inte gör något.
av JörgenB
StringerBell skrev:De senaste motorerna är så snåla så det är inget att fundera på. Värre är det för oss som kör förra generationens dieslar. Fordonsskatten slår obarmhärtigt på varje tiondels liter/mil.

Är dom? i Teknikens värld vinner ju den gammla S80 2,4D(snåle) mot nya 1,6 E-drive i bränsletörst.(Ja törst 100års evolution har fått bilen att dra mera)

1,6 PSA Diesel motorn har en nackdel, vid 24k mil ska kamrem bytas, partikelfilter och hela kalaset går på minst 25 000kr. Det ska man kosta på en Beg bil med 24k mil på mätaren och kanske ett penga värde på runda slängar 50-100k.
Då är kanske min V70 2,4D med snart 20k på mätaren ett vettigt val, inge partikel filter, snittar 0,62-0,67 på varje tank i stadstrafik och automat. Kostar 2-3k vid varje 2000mil i service. Visst 6700kr i skatt suger men kör man som mej 4-6k mil per år kvittar skatten.
Användarvisningsbild
av isak
storleken har betydelse!
volymen menade jag, den gamla regeln håller att stora motorer har oftast bättre förbrukningsiffror. (hästar ska ha mat så jobbar de bättre). genom taxiägare vet jag att 163 HK är den bränslsnålaste. en 1,6a i en så tung bil måste bli en besvikelse prestandamässigt för de som kör mycket!
isak
av Andis
JörgenB skrev:
StringerBell skrev:De senaste motorerna är så snåla så det är inget att fundera på. Värre är det för oss som kör förra generationens dieslar. Fordonsskatten slår obarmhärtigt på varje tiondels liter/mil.

Är dom? i Teknikens värld vinner ju den gammla S80 2,4D(snåle) mot nya 1,6 E-drive i bränsletörst.(Ja törst 100års evolution har fått bilen att dra mera)

1,6 PSA Diesel motorn har en nackdel, vid 24k mil ska kamrem bytas, partikelfilter och hela kalaset går på minst 25 000kr. Det ska man kosta på en Beg bil med 24k mil på mätaren och kanske ett penga värde på runda slängar 50-100k.
Då är kanske min V70 2,4D med snart 20k på mätaren ett vettigt val, inge partikel filter, snittar 0,62-0,67 på varje tank i stadstrafik och automat. Kostar 2-3k vid varje 2000mil i service. Visst 6700kr i skatt suger men kör man som mej 4-6k mil per år kvittar skatten.
Låter som det nog blir export för 1,6 l dieseln vid 24000 mil till något land som inte bryr sig om detta filter, undras vad myndigheterna säger om man hoppar över och byta partikelfiltret? Känns ju som inte så många kommer tycka att det är värt att lägga dessa pengar på en service. Men blir väll troligen inbakat i et inbytte till en ny och den som köper den sen får den med nytt filter rem o.s.v.
Blir nyfiken på vad kostar ett sånt partikelfilter?

Fundera på en sak till hur länge brukar era extra värmare hålla utan repration på dieslarna? Dom brukar ju inte vara gratis att reparera, tyvärr.

Tror fortfarande att kör man diesel ska man köra långt varje år eller gilla dieseln mer än man prioiterar ett billigt bilägande. För det är väll inte som för att man körde dom på i stort sett gratis bränsle :D

Mvh
Andis
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Räkna enl detta:

Diesel
Skatt 5200
Förbrukning 0,6l/mil
Dieselpris: 12,06 (Preem)
Bensin
Skatt ca 2000kr
Förbrukning 0,8l/mil
Bensinpris 12,86 (Preem 95 oktan)
Bensinpris (13,14 Preem 98 oktan)

3200=12,86*0,8*X-(12,06*0,6*X)
3200=3,052X
X=1048mil
Det är ju bara att byta ut mina bensin/dieselsiffror i exemplet för att få en annan brytpunkt. Ju mer man kör ju mer "sparar" man. Servicen är något dyrare för dieslarna samt inköpet men driftsäkerheten är grym anser jag. Mitt exempel speglara bara skatt/förbrukning.
av llesrof
På vilket sätt är driftsäkerheten större på en diesel? Det är väl ändå otroligt sällan man skrotar en bil bara för att motorn blivit kass? Alla andra komponenter är ju samma på en V70 som drivs med diesel och en V70 som drivs med bensin.
Användarvisningsbild
av StringerBell
llesrof skrev:På vilket sätt är driftsäkerheten större på en diesel? Det är väl ändå otroligt sällan man skrotar en bil bara för att motorn blivit kass? Alla andra komponenter är ju samma på en V70 som drivs med diesel och en V70 som drivs med bensin.
Dieselmotorer är (ofta) kraftigare byggda och den smörjande effekten hos dieseln ger också förutsättningar för lång livslängd. Generellt sett. Sedan finns det ju dieselpannor som haft katastrofal kvalitet. Bland annat en som sitter i någon av de japanska pick-uperna, Nissan King Cabs 2.5 diesel, tror jag.
Användarvisningsbild
av nosmoke
Nu under sista svängen Frösön-Jokkmokk-Frösön (120 mil) låg snittförbrukningen på 0.48 :D
Och när jag toppfyllde ända upp i röret (som vanligt) så var den verkliga förbrukningen 0.49, inte så tokigt för en tung V70!

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]