Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Hur pressar man tillbaks bromskolven på oket bak på en v70-04?behövs det ett speciellt verktyg?kolven går inte till baks så skivan blir varm
av Mich
Nu vet inte jag exakt hur 04an serut, men för 96 och 99...

Jag brukade använde en polygrip (tång) för att pressa in kolven lite när jag rengjorde. För att kontrollera att den kan röra på sig. På 99an när jag hade köpt den, så var det dock inte så lätt. Lyckades inte trycka in kolven. Tog då en tving. Vilket går bra då ok'et är rätt platt bakom. Kontrollera dock var tvingen kommer att pressa. Likaså att tvingen kommer att pressa kolven rakt in och att tvingen kommer i mitten på kolven. Fick ta i rätt ordentligt. En kolv lossade för mig och funkade efteråt. En annan var så trög så den gick inte att använda. Det slutade med att jag bytte ok runt om. Det var 'bara' tänkt att byta klossar och skivor runt om. ...men vilken bra och härlig broms det blev :) som ny
av blådåren
Har en hydraulisk kaross-riktare köpt på feltema, i denna ligger det en spridarkil som jag sätter i oket och trycker tillbaka kolvarna med!.
Finns inte många fastrostade kolvar som inte lossar med den!.
av Sjöle
Är det kolven eller klossarna som kärvar? Finns mycket bra hjälp här bakom. Om man följer detta uppstår inga fel. I varje fall på lång tid. (Har lånat denna fil).
viewtopic.php?f=42&t=28963&p=187645&hilit=byta+smoerja+upp+bromsar#p187645

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]