Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av uown
Ohoy!

Nu är det så att det är något problem med min kära bil.. Okej det finns flera problem, men det som stör mig mest är följande:

När jag startar bilen tidigt på morgonen för att köra till jobbet så är den självklart kall, om vi tar ett exempel;
Om vi säger jag kommer till en väjningsplikt och lägger i tvåan och ska gasa iväg (stannar alltså inte) så när jag sätter plattan i mattan så känns det som att bilen inte få soppa eller något, för den blurrar bara och måste släppa på gasen, om jag då trycker ner gasen sakta så går det bättre att komma iväg.
Det går dock mycket bättre när bilen blivit varm.

Vad tror ni detta kan bero på?
Vad tycker ni jag ska kolla upp?

MVH
Simon
mm, jadu. Är den lättstartad eller är den svår då också?

Tänker på kallstartspridaren om den är pajj så motorn går lite snålt när den är kall.

Annars kan det vara en lite tjuv-läcka, kolla gummibälgen som sitter över luftmängdmätaren ( den stora svarta gummigrejen under insuget ) så att den sitter ordentligt.
Testa insugsslanngar och vacuumslangar med startgas.

Kontrollera spridarna.

Kontrollera mätskiva och bränslefördelare.

Kontrollera systemtryck och varmt styrtryck.

Mvh GK
av uown
Satt också och funderade på om det kunde vara någon tjuvläcka..

Den är lättstartad.

För gummibälgen har nämligen varit problem med innan, kan ta och titta på det.
Återkommer när jag kontrollerat det ni tipsat om, tack!
av uown
Testade med lite startgas igår och verkade läcka lite i en packning, men jag testade även att trycka fast en liten slang vid gummibälgen och i morse när jag körde till jobbet var den betydligt bättre, hoppas bara den fortsätter vara såhär :)

Tack för all hjälp :)

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]