menbj0 skrev:-Varför har Volvo tagit bort 2.4D (175 hk) och ersatt den med 2.0D (163 hk)? Motorn är ju i grunden samma så man sparar ingen vikt. Max-effekt och -vrid är ju visserligen nästan samma men jag misstänker att man tappar på låga och höga varv med den nya motorn, eller?
I de länder med skattegränser vid 2000 cc förstår jag fördelen men i t.ex. Sverige låter det ju som att nya 2.0 är ett nerköp. Förbrukningen för en XC60 är ju nästan identisk.
Inte 2,0D. Det var Peugeot-motorn med internbeteckningen DW10. Utan D3. Volvo väljer 163 hk pga att här går gränsen i Belgien m.a.p. skatt. Det finns en hel bunt bilar med 163 hk, t.ex. 320d. Givetvis vill Volvo undvika att ha varianter, t.ex. 175 hk på vissa marknader och 163 på andra. Därav 163 hk. Plus att skillnaden mellan D3 och D5 blir större. Jag tror att 2,4D tog mycket av D5-försäljningen förut.
D3-motorn har maxvrid 400 Nm ända till 2880 rpm då maxeffekt nås, då måste man börja rampa ner momenten ty annars blir effekten för hög. Den som gillar att räkna ser att vid 2880 rpm och 400 Nm fås 164 hk. (Volvo har avrundat till 48 rps, det riktiga värdet för att få 163 hk är 47,69 rps dvs 2861 rpm. På hemsidan volvocars.se anger man 2850 rpm.)
Att förbrukningen sjunker från 6.0 till 5.5 för V70 men bara från 6.0 till 5,8 för XC70/XC60 kan endast bero på en sak: V70/S80 får en längre slutväxel med lägre varvtal på växlarna 2,3,4,5 och 6. Skillnaden på 0,5 l/100km ligger nog 50%/50% på motorn/växellådan. Eftersom XC-bilarna (DrivE) behåller sina (redan långa) slutväxlar så borde D3 ge 5,75 om min uppskattning stämmer. Men det blir 5,8 pga den nya, kortare ettan som introduceras med MY11, dvs samtidigt med introduktionen av D3. Ettan gör mycket mer än vad man tror i EU00-cykeln. Då hamnar man följaktligen på 5,8 (som ändå är ett mycket bra värde!). Varför man gör så kan man se i mina tidigare inlägg under denna tråd.