Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inkognito
om du öppnar luftskruven, så är det bara att pressa, annars skall de skruvas in, kan inte vara möjligt att det inte går in, om det har kommit ut, om nu inte volvo gjort, så att man måste ha datorn inkopplad, har för mig jag har läst det någonstans, för att dra tillbaka kolvarna.
Användarvisningsbild
av hemglass
inkognito skrev:om du öppnar luftskruven, så är det bara att pressa, annars skall de skruvas in, kan inte vara möjligt att det inte går in, om det har kommit ut, om nu inte volvo gjort, så att man måste ha datorn inkopplad, har för mig jag har läst det någonstans, för att dra tillbaka kolvarna.
Pratade med en av volvos mekaniker och han sa att det är inte så lätt att "bara" trycka in kolven igen . Måste vara exakt rakt ..
Jag har för mig att jag förut tryckt tillbaka kolvar på både 240 och 850 utan bekymmer, men denna gick inte....
:(
av inkognito
Det var ju som fan, skall man inte ens få byta bromsbelägg själv längre. Börjar nästan ångra köpet av en nyare bil, nu är man i klorna på alla ocker verkstäder.
Användarvisningsbild
av hemglass
inkognito skrev:Det var ju som fan, skall man inte ens få byta bromsbelägg själv längre. Börjar nästan ångra köpet av en nyare bil, nu är man i klorna på alla ocker verkstäder.
Åjo, nog FÅR vi byta , bara vi kanske är försiktiga och inte pressar ut kolven för långt, för då kan det bli jobbigt.. om man är klantig som jag :wink:
av VXC70
jag skulle satsat på det tryckluftsdrivna från biltema för i den satsen är de med så många olika plattor så man garanterat hittar någon som passar, dom andra 2 verktygen som nån länkade är värdelösa då bak bromsarna ska skruvas in. "gängade" på grund av den inbyggda handbromsen.
kan gå med polygrip men det är skit tungt och damasken tar säkerligen skada om man håller på med fel grejjer.

Det jag menade med att dra ut och bromsa som fan är givetvis ut och åka. motionera på så sätt. fast de gäller ju att man gör när man fräschat upp kolvarna om dom kärvar.

Sen är det nya Volvo V70 och de andra bilmodellerna förutom V50 S40 och C30 som inte har funktionen som de med elektronsik handbroms att man med Vida måste göra så kolvarna går att pressa in.
men det jag tycker är att de borde ju gå att pressa in kolvarna om man lossar batteri polen för då borde ju elhandbromsen vara helt bort kopplad. nån som vet ?
Senast redigerad av 1 VXC70, redigerad totalt 0 gånger.
av VXC70
sen så är tryckluftsdrivna väldigt användningsbart då det är vanligt förkommande på de flesta bilar idag förutom dom med trumbromsar i princip. så köper man den kan man sälja broms jobb ;)
Användarvisningsbild
av hemglass
VXC70 skrev: Det jag menade med att dra ut och bromsa som fan är givetvis ut och åka. motionera på så sätt. fast de gäller ju att man gör när man fräschat upp kolvarna om dom kärvar.
aha, jag som undrade :mrgreen:
av wexe
då detta hände min kompis tog jag bort oket åt han och satte det i skruvstäd skruvade lite få städet och fick in kolven lite sen tog jag loss det knackade försiktigt med en hamare runt lite så den verkligen var rak sen i städet igen och skruva lite och vips så var kolven inne monterade oket och däck och körde ut fungerade klockrent :-)-)

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för […]

Går i bilbytartankar och är lite os&aum[…]

någon som vet vart man kan köpa en ny t[…]