Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Själv har jag inga prblem att köra min 2.5FT med E85 lika snålt som den snååååla 1.6D - räknat i energi. Då 0.66 l diesel motsvarar samma energi som 1 liter E85. Jag kör alltså på 1 l/ mil. Egentligen borde vi jämföra bilarnas energiåtgång istället för att räkna förbrukning i volym. Men visst gått det att få bilen att dra mycket om man gasar, men då har 1.6D kastat in handuken sedan länge :lol:
av svendufva
Var säljer dom v70 d5 awd för 316000 ?[/quote]

Överallt enligt min handlare men de skyltar inte så mycket med det. Och priset är 316900:-, 9900 för momentum och 14900 ytterligare för summum. Beställde i måndags denna vecka. :P
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:Själv har jag inga prblem att köra min 2.5FT med E85 lika snålt som den snååååla 1.6D - räknat i energi. Då 0.66 l diesel motsvarar samma energi som 1 liter E85. Jag kör alltså på 1 l/ mil. Egentligen borde vi jämföra bilarnas energiåtgång istället för att räkna förbrukning i volym. Men visst gått det att få bilen att dra mycket om man gasar, men då har 1.6D kastat in handuken sedan länge :lol:
Att räkna i energi vore ju intressant om det satt en energimätare i bilen och att man tankade en viss mängd energi istället för ett visst antal liter!
Men jag förstår resonemanget att räkna i energi för att på så vis ta hänsyn till verkningsgraden.

Sen kan man ju färlänga debatten med att det går åt 0,34 gånger MER transportvolym till Etanol, och vad kostar det rent energimässigt, det innebär ju trots allt att det blir 34% fler tankbilar på vägarna.
Men det var en annan debatt det så nu lämnar vi tråden till dess rätta syfte och ursprung!
av s6025t
Visst går det o köra snålt med FT oxå men man kommer ju aldrig ifrån att den behöver tankas dubbelt så ofta...
Det är skönt o ta en semester tripp med en diesel o inte behöva tanka på 120-130mil till skillnad mot etanol som behöver tankas efter 60mil.......
av joschua
svendufva skrev:Var säljer dom v70 d5 awd för 316000 ?
Överallt enligt min handlare men de skyltar inte så mycket med det. Och priset är 316900:-, 9900 för momentum och 14900 ytterligare för summum. Beställde i måndags denna vecka. :P[/quote]

Ska kolla upp detta imorgon hos lokala volvoförsäljare. Har du lust att Pm:a vilken "din" handlare är ?
av perhall
Idén med DRIVe är utmärkt, dock tror jag inte att jag skulle stå ut. Den är otroligt långsam i accet jämfört med någorlunda snabba bilar. Kolla t ex BSR:s hemsida - före efter optimering. Att acca 80-120 kan ta 2-3 ggr så lång tid som med t ex en 2,5FT.
PH
Användarvisningsbild
av Kirre123
Jag har ägt snabba och riktigt snabba bilar men nu känns det som att jag prioriterar bränsleförbrukning (miljö) före en massa hästkrafter, min senaste bil var en v70 2,5t som var chippad och med den körde jag sällan över 90km/h det sista halvåret för då slukade den bara en massa bensin.
Den snabbaste var en sierra cosworth med 330hk kittet men det är några år sen.
av MattiasD
Kirre123 skrev:Jag har ägt snabba och riktigt snabba bilar men nu känns det som att jag prioriterar bränsleförbrukning (miljö) före en massa hästkrafter, min senaste bil var en v70 2,5t som var chippad och med den körde jag sällan över 90km/h det sista halvåret för då slukade den bara en massa bensin.
Diesel är inget val för den som prioriterar miljö. De ända miljöriktiga modellerna Volvo har är 2.0F och 2.5FT.
Användarvisningsbild
av Guligan
svendufva skrev:Var säljer dom v70 d5 awd för 316000 ?
Kör man denna kampanjen fortfarande? Trodde den var "för" bra...
av Amli
MattiasD skrev:
Kirre123 skrev:Jag har ägt snabba och riktigt snabba bilar men nu känns det som att jag prioriterar bränsleförbrukning (miljö) före en massa hästkrafter, min senaste bil var en v70 2,5t som var chippad och med den körde jag sällan över 90km/h det sista halvåret för då slukade den bara en massa bensin.
Diesel är inget val för den som prioriterar miljö. De ända miljöriktiga modellerna Volvo har är 2.0F och 2.5FT.
Du har säkert rätt. Men jag vågar påstå att 99/100 som ens överväger en V70 DRIVe prioriterar ekonomi som nr.1. Och där är den svårslagen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Behöver väldigt sällan starta om […]

V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]

Volvo V70 08 2.4d slö