Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

En bekant gjorde rent vevhusventilationen idag pga att det ryker väldigt mycket från oljepåfyllningen samt oljestickan.
Men när han gjorde rent vevhusventilationen så var det inte alls tilltäppt. Var inte problem där inte.

Vad kan mer orsaka att det ryker på dessa ställen? Det är inte lite rök utan väldigt mycket. Man behöver egentligen inte ens ta bort oljestickan osv för att det skall komma rök.

Bilen är en Volvo 850 GLT 1994 20V.

//Kensy
Jocke S. skrev:Tog ni ner insuget och gjorde rent oljefällan också?
Jag var inte med vid hela proceduren men vid den biten så ja.
Tom blåste med munnen i vissa slangar för att se att det gick luft igenom.

Det var inte heller stopp ner till tråget osv, detta kontrollerade dock aldrig jag men får lita på honom.
Känns ju som att nått inte stämmer men vad?
Min ryker också lite vid varmkörd tomgång när jag lyfter på oljestickan, men så länge jag kan täppa till med tummen och motorn går bra så gör det nog inget.
Ett farligt övertryck skulle väl vara om oljestickan är på väg upp på egen hand? Då skulle jag börja oroa mig för packboxar och annat.
Förlåt om det bara blev ett till "dåligt svar" :D
taxi skrev:Min ryker också lite vid varmkörd tomgång när jag lyfter på oljestickan, men så länge jag kan täppa till med tummen och motorn går bra så gör det nog inget.
Ett farligt övertryck skulle väl vara om oljestickan är på väg upp på egen hand? Då skulle jag börja oroa mig för packboxar och annat.
Förlåt om det bara blev ett till "dåligt svar" :D

Börjar också tro så... Det kanske är "normalt" med lite rök oavsett.... Men denna bilen började ryka även kall å det är ju inte bra. Nu bryr jag mig väl inte om just den bilen jätte mycket men det är av intresse att kunna lösa ev. problem med den ändå.
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]