Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Ngn som har en ide på hur man får lite muller från en 940 turbo ? :) blire olidligt om man tar bort första ljuddämparen ? :) Tacksam för svar =)
av volvo944gl
har du turbo,gl?
har du gl, demontera sista dämparen och montera ett 3". och då låter rätt mycket och gott
har du turbo, så montera av sista el dom 2 sista burkarna och montera 3"
Enligt LAG så måste du ha MINST 1/2 ljuddämpare? (lite osäker på 1/2st)
av Norfolklinetolle
volvo944gl skrev:har du turbo,gl?
har du gl, demontera sista dämparen och montera ett 3". och då låter rätt mycket och gott
har du turbo, så montera av sista el dom 2 sista burkarna och montera 3"
Enligt LAG så måste du ha MINST 1/2 ljuddämpare? (lite osäker på 1/2st)
Har ju turbo, men man får inte bättre ljud om man byter ut första dämparn till en kortare ?
av volvo944gl
oj. missade de. =)
du får nog inte goare ljud om du monterar kortare, utan du skall nog montera större, både för effekten och ljudet!
Användarvisningsbild
av Ticken
volvo944gl skrev:Enligt LAG så måste du ha MINST 1/2 ljuddämpare? (lite osäker på 1/2st)
Vilken lag säger det?

Krasst sätt så får man väl inte ändra på något då bilen är helfordonsgodkänd om det var det du refererade till..

/Ticken
av volvo944gl
ja asså det skall ha någon med "buller" och "avgasvärderna" att göra att du inte få montera bort alla dämpare, utan måste minst ha kvar 1!
Användarvisningsbild
av Ticken
Avgasvärden har väl inget att göra med ljuddämparna?

Ponera att bilen skulle vara knäpptyst även utan ljuddämpare, menar du att det skulle fortfarande vara okej att ta bort dom?

Nyfiken på hur du menar :)

/Ticken
av RaceRobin
3" från turbon och en slutljuddämpare låter okey.

Det där med att man har 2 ljuddämpare original på en bil är att den första ljuddämparen är en typ gnistdämpare och den sista för att minska ljudet, iaf på äldre bilar.
Det har jag hört och jag tror att det stämmer

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]