Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Man kan allitd köra snålare eller lika snålt "manuellt" som man kan göra med fartållaren.

Det kräver dock koncentration och att man vet vad man gör.

Farthållaren är ju "blind" och kan inte kompensera i förväg till skillnad från föraren som ser vägen och kan kompensera för lutningar, annan trafik osv, ju mer backar, trafik osv desto större blir skillnaden.
Jag får intrycket utav att man kan "spela" lite mer med förbrukningen utan farthållaren på. Det går ibland att släppa lite på gaspedalen, men bibehålla hastigheten när man kör. Känns som att det blir mjukare körning utan farthållare, i varje fall med manuell låda.

Är det någon skillnad tror ni på stark eller svag motor, automat eller manuell låda. Körde en gång en Chrysler PT Cruiser med farthållaren på och med antagligen för svag automat, eller för stark motor :?: (2.0 l). Låg på motorvägen i ca 120km/h och minsta motlut så växlade lådan ner för att sen strax efter växla upp. Det var ett jä..a växlande på dom 12 milen jag körde. Tänkte att aldrig i livet en sån här bil med den motorn och automatlådan. Då det var längesen jag lånade bilen så tänkte jag inte så mycket på bensinförbrukningen, men den måste ha tagit en del.
Tomas88 skrev:Jo det är nog lite från person till person också.
Det är ju lättare att se till att hålla en viss hastighet med farthållare. Utan farthållare och om man lyssnar på lite bra musik är det lätt till att man gasar på lite extra. :roll:
Det var det jag menade när jag skrev

"Det kräver dock koncentration och att man vet vad man gör." :D
CabBO skrev:Är det någon skillnad tror ni på stark eller svag motor, automat eller manuell låda. Körde en gång en Chrysler PT Cruiser med farthållaren på och med antagligen för svag automat, eller för stark motor :?: (2.0 l). Låg på motorvägen i ca 120km/h och minsta motlut så växlade lådan ner för att sen strax efter växla upp. Det var ett jä..a växlande på dom 12 milen jag körde. Tänkte att aldrig i livet en sån här bil med den motorn och automatlådan. Då det var längesen jag lånade bilen så tänkte jag inte så mycket på bensinförbrukningen, men den måste ha tagit en del.
Har varit med om samma på motorväg med automat och farthållare, det var utmlands och duktigt kuperat, farthållaren gasade på ordentligt i motluten med resultat att det blev kickdown och förbrukningen tok-skenade.

Men med bra vrid i dieseln blir det ju sällan "kickdown" om man kör på farthållare (utom med släp på då).

Vid dessa tillfällen går det mycket snålare om man "kör själv" och låter farten sjunka lite i motluten och låter det rulla på utför.
VolvoB20 skrev:
Tomas88 skrev:Jo det är nog lite från person till person också.
Det är ju lättare att se till att hålla en viss hastighet med farthållare. Utan farthållare och om man lyssnar på lite bra musik är det lätt till att man gasar på lite extra. :roll:
Det var det jag menade när jag skrev

"Det kräver dock koncentration och att man vet vad man gör." :D

Jo fast du upprepade ju i princip samma sak som jag skrivit i mitt första inlägg också. :wink:
Ja ja. Skit samma. Vi är överens i alla fall. :)
Vill man spara en milliliter ska man inte köra Volvo!!
Med farthållaren blir körningen lugnare och man luras inte i andras tempo. Dessutom i kombination med en ljudbok är den toppen, oavsett det går uppför eller nerför.
Bästa farthållaren när det gäller förbrukning är hustrun! (Hon kör långsammare än jag...) :)
VolvoB20 skrev:
CabBO skrev:Är det någon skillnad tror ni på stark eller svag motor, automat eller manuell låda. Körde en gång en Chrysler PT Cruiser med farthållaren på och med antagligen för svag automat, eller för stark motor :?: (2.0 l). Låg på motorvägen i ca 120km/h och minsta motlut så växlade lådan ner för att sen strax efter växla upp. Det var ett jä..a växlande på dom 12 milen jag körde. Tänkte att aldrig i livet en sån här bil med den motorn och automatlådan. Då det var längesen jag lånade bilen så tänkte jag inte så mycket på bensinförbrukningen, men den måste ha tagit en del.
Har varit med om samma på motorväg med automat och farthållare, det var utmlands och duktigt kuperat, farthållaren gasade på ordentligt i motluten med resultat att det blev kickdown och förbrukningen tok-skenade.

Men med bra vrid i dieseln blir det ju sällan "kickdown" om man kör på farthållare (utom med släp på då).

Vid dessa tillfällen går det mycket snålare om man "kör själv" och låter farten sjunka lite i motluten och låter det rulla på utför.

Jag förstår hur du menar, men där jag körde (E6) så var det inte så stora backar (förutom hallandsåsen :D förstås), utan minsta lilla motlut så växlade den ner för att strax efter växla upp. Det kändes som den skulle kunna varva mer på lägre läget eller att det högre skulle tagit vid tidigare. Det kändes som det var precis mellan två lägen och då i en "normal" hastighet på motorväg (120km på E6).
CalleV70 skrev:Vill man spara en milliliter ska man inte köra Volvo!!
Med farthållaren blir körningen lugnare och man luras inte i andras tempo. Dessutom i kombination med en ljudbok är den toppen, oavsett det går uppför eller nerför.
Bästa farthållaren när det gäller förbrukning är hustrun! (Hon kör långsammare än jag...) :)

Jag är inte ute efter att spara millilitrar, då har jag fel bil själv i så fall, utan det jag undrar är om vilken skillnad det är med eller utan farthållare oavsett bil, motor, låda mm. Självklart måste man räkna in bekvämligheten med den på som jag gjort i tidigare inlägg, men det behöver ju inte kosta skjortan för det :lol: .
:D
CalleV70 skrev:Vill man spara en milliliter ska man inte köra Volvo!!

Det finns alltid två sidor av allt :D med farthållaren på så blir det ju inte att man slår av på tempot i tex skarpa/hala kurvor, skymda krön, viltpassager, korsningar osv, kör man själv lättar man ju lite på gasen där och tuggar inte på i samma fart.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]