Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjo, hade 1 felkod i min 940 och den var 1-3-2 och på forumet står det:1-3-2 Batterispänning... vaddå batterispänning? dålig generator el batt?

sen lyser airbag lampan, men fick ingen fel kod på denna :/
hur gör jag för att släcka den?

tacksam för svar
Har du kollat batteriet?

Mät upp batteriet obelastat först, fulladdat batteri skall mäta c:a 12,5 Volt.
Om batteriet ligger under 12 Volt kontrollera syravikten med en syraprovare.
Om syravikten inte ligger i det gröna fältet, ladda batteriet.
Efter laddning kolla syravikt igen om dålig är batteriet antagligen dåligt.

Kontroll av laddning.

Koppla voltmetern till batteriets poler och starta bilen.
Voltmetern bör visa mellan 14 och 15 Volt.
Om den visar mer än 15 Volt skall laddningsregulator bytas. Överladdning skadar batteriet.
Om lägre än 14 Volt får man kolla anslutningar i laddningssystemet samt remspänning eller generatorkolen.

Sen får du se om felet försvinner.

Nedan finns länk för koder och deras återställande.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811

Mvh GK
Tack så himla mycket. jag skall kolla detta! jag kan säga redan på rakt av iallafall, det är inte remmen. den spännde jag häromdagen. sen kunde jag ha igång sterion i 7 timmar med basen och spela på rätt bra nivå, och kunde bara vrida på nyckeln och starta igen, utan problem... men skall kolla batt osv. en gång till!

MVH
Okey. det var ett tagsen jag skrev denna tråd nu! MEN nu har jag änligen mätt generatorn. står den på tongång med halvljus så laddar den 13,9 - 14,22
Med helljus igång så laddar den 13,22.
stänger jag av så sjunker den snabbt i volt.
från 13,7 till 12,25 volt. och där stannar den. och nu montera jag Extraljus på bilen, en extraljus ramp med 4 små H9 65W lampor. och slår jag i gång dom när jag står still på tongång så dör bilen, eller lägger sig på 200 varv.. skall inte en generator ladda 14,9 volt ca? det är en 80amp generator jag har. har garanterat suttit på sedan 93!
skall man utesluta att det är generatorn som är kass? eller batteriet?
en extraljus ramp med 4 små H9 65W lampor.
Dina lampor drar nästan 22 Ampere :!: :!:

Du får nog byta till en 100 A generator.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
en extraljus ramp med 4 små H9 65W lampor.
Dina lampor drar nästan 22 Ampere :!: :!:

Du får nog byta till en 100 A generator.

Mvh GK
Ja har 5 extraljus och xenon i min 240, original 55A generator. Motorn bryr sig inte när jag slår på lysena på tomgång ;)
bensinskalle skrev:Låter ju som lite lagg i tomgångsmotorn..... Motorn ska ju själv kompensera extra belastning på tomgången.

13,9-14,22 är ganska bra laddningsvärde, inget fel där vad jag kan se i alla fall ;)
jag bytte till en annan likadan generator. och montera dit. då försvann lagget i motorn, men sen när jag har kört några mil med helljus, lyser halvljuser väääldigt dåligt. och sen efter en stund blir det starkare igen. allt blinkar svagt på bilen när helljuset är igång!
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]