Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammerin
Hej!

När jag kör över små, hårda gupp såsom brunnslock eller liknande så skramlar/smäller det om höger bakhjul. Men EJ om jag drar lite grann i handbromsen så att vajern ligger i spänn. Det sitter nya backar samt alla fjädrar är utbytta och alla anläggningsytor är insmorda i kopparpasta. Handbromsen fungerar felfritt. Vad kan det vara som låter??

Mycket tacksam för svar!

Mvh // Daniel
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Jag har en fråga till dig, vart köpte du beläggen? För det har ju kommit upp i ljuset att en del belägg (piratdelar) kan krångla mer än originalbeläggen. Men och andra sidan sett så kanske bromstrumman är väldigt sliten så den inte uppfyller de mått på diametern som föreskrivs eller någon annan defekt. Andra fenomen är ju dåligt fastskruvad fälg, ett glappt p-stag, övre stötdämparfäste. För det är väl inte så enkelt att fjädern flyttat sig lite eller att du har fått en massa skit liggandes i fjädern när du hade bilen upphissad t.ex. småsten.
av LaRy
Kanske har en av de små fjädrarna som drar klossen mot skölden släppt. De är lite lömska. Du pressar in dem genom en slits så de krokar i och du kan ej se något, men faktum är att den kan bara kroka runt ritkigt ordentligt ifall öglan krokar framåt i slitsen.
Angående piratdelar är exempelvis Biltema för små i diametern i förhållande till bromstrumman. Beläggen är i original ca 0,5 mm för tunt vilket skapar fel diameter. Belägget sliter ej in sig, eftersom det är stenhårt. Detta bör dock ej skapa de missljud du talar om.
av hammerin
midnight skrev:Tjenare!
Jag har en fråga till dig, vart köpte du beläggen? För det har ju kommit upp i ljuset att en del belägg (piratdelar) kan krångla mer än originalbeläggen. Men och andra sidan sett så kanske bromstrumman är väldigt sliten så den inte uppfyller de mått på diametern som föreskrivs eller någon annan defekt. Andra fenomen är ju dåligt fastskruvad fälg, ett glappt p-stag, övre stötdämparfäste. För det är väl inte så enkelt att fjädern flyttat sig lite eller att du har fått en massa skit liggandes i fjädern när du hade bilen upphissad t.ex. småsten.
Jag köpte beläggen backarna på mekonomen. Vad är p-stag?

Kan det ha nånting att göra med stötdämpare/fjäder om ljudet inte uppkommer när jag drar lätt i handbromsen vid hårda gupp?
av hammerin
LaRy skrev:Kanske har en av de små fjädrarna som drar klossen mot skölden släppt. De är lite lömska. Du pressar in dem genom en slits så de krokar i och du kan ej se något, men faktum är att den kan bara kroka runt ritkigt ordentligt ifall öglan krokar framåt i slitsen.
Angående piratdelar är exempelvis Biltema för små i diametern i förhållande till bromstrumman. Beläggen är i original ca 0,5 mm för tunt vilket skapar fel diameter. Belägget sliter ej in sig, eftersom det är stenhårt. Detta bör dock ej skapa de missljud du talar om.
Jag har varit isär med allt och kollat om fjädrar o.s.v typ 2 gånger nu. Tycker allt sitter som det ska. Men jag ska köpa monteringssats på volvo. Fjädrarna som sitter där just nu kommer från Biltema men fjädrarna som håller in backarna mot bromsskölden sitter faktiskt tajt!
av LaRy
Jag provade också Biltemas fjädersats. Den längsta fjädern, den som pressar ihop "expandern" för wiren är ca 10mm kortare än Volvo original. Jag slängde min ( och använde begagnad) för att jag inte ens lyckades få den på plats. Kanske det går med specialverktyg för fjädermontering. För kort fjäder ger oväntade krafter, även på övriga fjädrar.
av hammerin
LaRy skrev:Jag provade också Biltemas fjädersats. Den längsta fjädern, den som pressar ihop "expandern" för wiren är ca 10mm kortare än Volvo original. Jag slängde min ( och använde begagnad) för att jag inte ens lyckades få den på plats. Kanske det går med specialverktyg för fjädermontering. För kort fjäder ger oväntade krafter, även på övriga fjädrar.
Ok! ska köpa volvos få se om det blir bättre =)

Menar du att det sitter en fjäder i själva expandern? jag har sammanlagt 4 st fjädrar per hjul. 2 st som håller backarna mot bromsskölden och 1 på vardera sida som håller ihop backarna. En stor å en liten om man säger så. Det var dom som fanns i monteringspåsen från biltema! Har faktiskt för mig att jag fick ta i som satan för att få i den som du beskriver...men det konstiga är att det sitter likadana fjädrar på andra bakhjulet och det skramlar inte :???:

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]