- ons 28 jul 2010, 16:02
#431571
Nu blir det här intressant (hoppas bara att det inte halkar av 'topic' alltför mycket). I motsats till föregående vill jag hävda att man aldrig kan köra lika snålt manuellt som med en konstantfarthållare inkopplad (men observera att jag då förutsätter att vi talar om körning med samma medelfart över viss sträcka).
För att göra helt klart vad jag menar så jämför vi tvä körningar över samma sträcka:
I. Kör manuellt och anpassa farten efter terrängen, dvs. släpp av lite i uppförsluten och låt det öka lite i utförslöporna där det går lätt. Ta tiden och räkna ut medelhastigheten.
II. Kör sedan samma sträcka med farthållaren inställd på precis den medelhastighet som körning I gav. Farthållarne gasar i motluten och släpper i medluten i strävan att hålla exakt fart. Med säkerhet får man lägre förbrukning i körning II. Anledning: Det det gäller är att hålla exakt jämn hastighet, all hastighetsvariation (obs: oberoende av anledning - man vill 'utnyttja' medlut, vara försiktig i motlut, ...) medför förlust relativt den absolut konstanta hastigheten. Detta gäller speciellt tydligt i fall där luftmotståndet är det dominerande körmotståndet, dvs. i normal landsvägsfart.
Om man upplever sig få lägre förbrukning vid manuell körning så beror det sannolikt på att man vid sin 'hastighetsanpassning' hamnar på lägre medelhastighet - om man alltså ställer in sin farthållare så att den håller denna lägre men konstanta hastighet så kommer man säkert att köra ännu lite snålare. Detta är ren fysik, som det inte finns någon anledning att betvivla.
För att göra helt klart vad jag menar så jämför vi tvä körningar över samma sträcka:
I. Kör manuellt och anpassa farten efter terrängen, dvs. släpp av lite i uppförsluten och låt det öka lite i utförslöporna där det går lätt. Ta tiden och räkna ut medelhastigheten.
II. Kör sedan samma sträcka med farthållaren inställd på precis den medelhastighet som körning I gav. Farthållarne gasar i motluten och släpper i medluten i strävan att hålla exakt fart. Med säkerhet får man lägre förbrukning i körning II. Anledning: Det det gäller är att hålla exakt jämn hastighet, all hastighetsvariation (obs: oberoende av anledning - man vill 'utnyttja' medlut, vara försiktig i motlut, ...) medför förlust relativt den absolut konstanta hastigheten. Detta gäller speciellt tydligt i fall där luftmotståndet är det dominerande körmotståndet, dvs. i normal landsvägsfart.
Om man upplever sig få lägre förbrukning vid manuell körning så beror det sannolikt på att man vid sin 'hastighetsanpassning' hamnar på lägre medelhastighet - om man alltså ställer in sin farthållare så att den håller denna lägre men konstanta hastighet så kommer man säkert att köra ännu lite snålare. Detta är ren fysik, som det inte finns någon anledning att betvivla.