Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Etnojnaj
Glapp känningar i ratten vid gas på drag efter inbromsning samt vid svängning.

Det är inget ljud utan man känner att det hackar till i ratten.

Känns mer vid i körning i 10-70 km tim, än vid lansvägskörning.

Felet uppkommer mer vid värme, tex på förmiddagar är felet mindre än på eftermiddagar när det är varmare ute och bilen är varmare.

Detta fel är på en V70N 170 04 med automatlåda.

Bilen har provkörts av Bilia 2ggr samt varit inne på verkstan 1ggr
utan att hittat några fel, skall in igen i slutet av Maj.

Är det någan som har samma kännigar eller vet vad det är som är knas? :???:
Användarvisningsbild
av G-kraft
Etnojnaj skrev:Glapp känningar i ratten vid gas på drag efter inbromsning samt vid svängning.

Det är inget ljud utan man känner att det hackar till i ratten.

Känns mer vid i körning i 10-70 km tim, än vid lansvägskörning.

Felet uppkommer mer vid värme, tex på förmiddagar är felet mindre än på eftermiddagar när det är varmare ute och bilen är varmare.

Detta fel är på en V70N 170 04 med automatlåda.

Bilen har provkörts av Bilia 2ggr samt varit inne på verkstan 1ggr
utan att hittat några fel, skall in igen i slutet av Maj.

Är det någan som har samma kännigar eller vet vad det är som är knas? :???:
Hur var det när du körde med vinter däcken !?
av Etnojnaj
Det var lite då också, men har kommit mer och mer upplever jag.
Och efter som det är ett intermitent fel är det svårt att sätt fingret på felet.
Användarvisningsbild
av henka35
Kanske ratten måste skruvas fast igen?? En på jobbet hade ett liknande problem på sin -04:a. Volvo drog fast muttern i rattcentrumet.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
när billen accelererar elle bromsar så rörsig subframen lite. I sobframen stter styrväxeln monterad, så hela styr axeln rörsig alltså. i bilen sitter raten helt stumt, men rattaxeln rörsig i splinsningen som är till rattjusteringen & den går lite trögt(torr på fett) det är det du känner.
dra ratten fulla drag in & ut många gånger så försvinner det. i extrem fall kan man byta bustningar i subframen, eller/& byta styrkolon
av Etnojnaj
Hej på er och tack för alla svar.

Jag hoppas och tror att CarMan är på rätt spår, för det är inte ratten som är lös utan man känner i ratten att något inte är som det skall någonstan fram i bilen.

En fråga till CarMan: kan detta fel vara intermitent och värme beroende?
Användarvisningsbild
av CarMan
Etnojnaj skrev:Hej på er och tack för alla svar.

Jag hoppas och tror att CarMan är på rätt spår, för det är inte ratten som är lös utan man känner i ratten att något inte är som det skall någonstan fram i bilen.

En fråga till CarMan: kan detta fel vara intermitent och värme beroende?
Ja. det kan det vara.
du har en splinasd axel i nån metall som går i motsvarande del av nån form av plast.
detta är infättat med nån form av fett.
det du känner är att axeln inte löper helt smärtfritt, uten suger fast.
det är rätt mycke jobb att ta isär för att göra rent & byta fett, vilket är ett sätt att bli av med "felet"

enklast är att dra raten fram otelbaka flertalet gånger, för att bli av med det.

eftersom matrialen utvidgas olika vid vrme så kan feleet bli mer påtagligt & försvinna i olika tempraturer
av Etnojnaj
TACK! CarMan

Detta låter värkligen som det troliga felet, igår drog jag ratten fram & tillbaka innan jag åkte hem från jobbet.
Och då var det betydligt bättre i och för sig var det lite svalare ute igår än vad det var förra veckan.
Men vi håller tummarna.
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]