Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När man kör in nya ringar och har honat om så ska man helst ge järnet så att säga, gasa så mycket man kan ;) ( spelar dock inte så stor roll ), men ditt komp ska ju inte vara så dåligt som det är för de..

Aja somsagt du får se när toppen är bytt ;)
Om du med en oljekanna pumpar in lite olja i en cylinder i taget och gör om kompprovet och det höjs och blir bra så är kolvlingarna otäta, blir det ingen skillnad så är det nån ventil som är otät.

Kompprovet behöver inte bli 14-15kg bara för att toppen är planad, det är säkert moddat i förbräningsrummen oxå och det nu är bra gjort.

Hur går motor på varv över 1500rpm? Misständer den?
Vad ligger kompet på?

Vad är det för sprut??? K-jet???
Mitt komp ligger på 8.75, 9.75, 7 och 9.5bar.

Ska pröva det där med olja o se hur det blir.

Från början hade jag ett moddat LU eller om det heter LH sprut från 360 och tändning från orginal härvan som satt i bilen som är en 240dl 86:a det vill säga med b230a motor med förgasare.

Bilen gick skit bra med det innan jag bytte motor o topp, när det inte funkade med tomgången tänkte jag att sprutet inte räkte till så nu sitter ett megasquirt 1 v3 som styr allt. så med tanke på att jag är i mappstadiet är det svårt att säga hur bilen går.
Gjorde nytt komp prov med och utan 1msk motor olja i varje cylinder.

Bilen var kall och hade inte startats på en månad när testet gjordes och hade fullgas när testet gjordes så det kanske är därför det skilljer från tidigare komptest, eller så är det att kammen är lite vriden nu mot föregående test.

Utan olja: cyl 1 10bar cyl 2 11.7bar cyl 3 8.5bar cyl 4 11.6bar
Med olja: cyl 1 10.5bar cyl 2 12.5bar cyl 3 9bar cyl 4 12.3bar

Det är en ökning med 0,5-0,8bar när det är olja i är det fel i blocket eller i toppen då?
i blocket. i toppen kan inte oljan komma åt att täta .det som händer när du häller i oljan är att oljan lägger sig i kanterna av cylinderloppen och mot kolvringarna och hjälper till att täta.
Ok, är det mycket med 0.5-0.8bars differans när man har olja i när motorn är nyrenoverad?

Tänkte ang det låga kompet i 3:an cylinder kan det bero på toppen?
differensen vet jag inte men det jag menade var att oljan bara påverkar cyllarna. men trycket på 3an 0.5 bars skillnad låter inte så farligt tycker jag så det kan mycketväl vara toppen efterson det är för lågt både med och utan olja.
Vem har gjort renoveringen och hur? Om du skulle visa upp bilen på en auktoriserad Volvoverkstad så hade dom sagt att motorn är ett renoveringsobjekt. Enligt deras regler, som går att läsa i servicemeddelanden och verkstadsböcker, så är allt mer än 10 % avvikelse i kompression från originalet en renoveringsfärdig motor.
Ok, jag har renoverat motorn, min första gång. Honade ur och köpte nya ringar, viktade kolvar o stakar, lämnade in veven med svänghjul o tryck platta på balansering.

Toppen köpte jag färdig med monterad kam av en kille som bygger toppar till folkrace och rally.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]