Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Vad gillar ni för film?
Filmer med intressant handling. Dom flesta filmer har kass handling men detta maskeras med en massa action-effekter och det blir för det mesta bara trist, till exempel Die Hard och en massa annat hollywood-tjafs. Urtrist. Jag kollade på "Avatar" för några kvällar sedan och slogs av hur genuint skitdålig den var. Okej, effekterna var hyggliga men vad hjälpte det när handlingen var gråtmilt über-amerikanskt patetisk? Visst, jag blev undrhålld för stunden, men bra? Näe. Bara förutsägbart och tillrättalagt. Jag gillar filmer som berör mig. Enklaste sättet att beröra folk är att få dom att må dåligt. Detta kan man göra på olika sätt men det som fungerar bäst på mig är realism, situationer som jag själv kan identifiera mig i, om än med viss fantasi. Jag gillar filmer som har en äcklig och obehaglig stämning mer än en massa blodsprut och stora pickadoller. Skall det spruta blod så skall det vara realistiskt och i en realistisk situation för att jag skall beröras. "Saw" och liknande filmer blir rena rama parodierna medans "Rädda menige Ryan" för mig att må dåligt över hur jävligt det kan vara. Även "Stalingrad" är en sådan film. Jag är med andra ord förtjust i krigsfilmer för de berör mig så länge det handlar om realism, eftertänksamhet och meningslöst slöseri med människoliv. "Rambo 4" är ett pekoral. Fast även det har ju sitt underhållningsvärde, om än på ett annat sätt än det regisören hade tänkt sig :mrgreen:

Snygga historier är också bra och dessa gör sig bäst i långa filmer i lågt tempo. Levnadsöden är tacksamma för denna typ av film, till exempel Kubrick´s "Barry Lyndon". Den är ett fantastiskt vackert epos. Polanskis "Pianisten" är en annan favorit. Den är vacker på samma gång som den är jävligt obehaglig. Våldet får aldrig en central plats i den filmen, det finns bara i bakgrunden, ungefär som att det skulle vara en självklar och naturlig del i livet. Obehagligt.

Jag gillar också filmer med intressanta och komplexa karaktärer där aningens skruvad och bisarr humor får en stor plats. "Svart katt, vit katt", en serbisk film, är en höjdare. Det är humor på en helt annan nivå än Eddie Murphy eller Stefan & Christer, eller vad folk i allmänhet anser vara roligt.
Går ni ofta på bio?
Nej. För dyrt. För obekvämt. För mycket besvär. För mycket folk som prasslar med för mycket godis. Och ingen pauserar filmen bara för att jag behöver gå å skita. Min skinnsoffa är dessutom bekvämare än en biostol eftersom jag kan lägga mig i den eller sträcka ut mig i divanen om jag vill.
Vilken film såg du senast på bio?
"Robin Hood". Rätt hyffsad och delvis historiskt korrekt. Kung Richard kom inte till England som i alla andra Robin Hood-filmer. Han dog verkligen i Frankrike av en pil i halsen. Må vara att det tog lite längre tid än i filmen, men ändå. Filmen höll bra äventyrsstandard fram till slutet där den ballade ur i och med att grodätarna försökte invadera England med hjälp av landstigningsfartyg som de rodde fram. Hela den delen av filmen var en kopia av inledningen av "Rädda menige Ryan", komplett med ramper som fälls på landstigningsfartygen och soldater som drunknar eller blir skjutna under vattnet. Fy fan vad dåligt det var.

Det finns så mycket film så det finns ingen anledning att kolla på skit. Här är några av de filmer jag kollat på, och kommit ihåg, den senaste tiden, alltså filmer jag tyckt vart riktigt bra och/eller berört mig.
- "Eden is West": http://www.imdb.com/title/tt1158936/ Lite roadmovie med olyckligt slut.
- "Adams äpple": http://www.imdb.com/title/tt0418455/ Dansk film när den är som bäst.
- "Beaufort": http://www.imdb.com/find?s=all&q=beaufort Israelisk film om soldater i en militärbas. Jäkligt suggestiv och obehaglig.
- "District 9": http://www.imdb.com/find?s=all&q=district+9 Rätt osmakligt. Ger ett intressant perspektiv på vi och dom.
- "Hata Göteborg": http://www.imdb.com/title/tt1034311/ När ointelligens och grupptryck får råda.
- "Köpmannen i Venedig": http://www.imdb.com/title/tt0379889/ Intressant handling om moral och etik som är lika aktuell idag som när Shakespeare skrev den på 1600-talet. Al Pacino spelar bra.
- "De ofrivilliga": http://www.imdb.com/title/tt1232826/ Också en film om grupptryck och förväntningar. Många pinsamma situationer där folk väljer att bli än mer pinsamma.
- "Tropa de Elite": http://www.imdb.com/title/tt0861739/ Brasiliansk film om polisens elitstyrka som för en hopplös kamp mot knarkgangsters. En mörk film.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Håller med llesrof till viss del vad gäller handling kontra action-effekter, är inte handlingen bra så kan de ha hur mycket effekter som helst, det blir ändå ingen bra film.
Är väldigt mycket allätare vad gäller film men har en förkärlek till realistiska krigsfilmer och filmer som man får tänka till lite i och inte bara får serverade vad gäller handlingen (om ni fattar vad jag menar). :roll:

Talvisota (vinterkriget) är en film som jag har sett för väldigt länge sedan och måste se igen, extremt verklighetstrogen.
Gökboet
När lammen tystnar
Hannibal
Alla är väldigt bra filmer, nu kanske alla redan har sett dem men de är jäkligt bra. :D
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm.... här är en som inte har något emot amerikanska filmer... dvs bra sådana, bra skådespeleri, bra handling, bra effekter. Handen på hjärtat... de flesta filmer folk ser & är nöjda med är amerikanska & då pratar vi inte sådan skit som kultureliten höjer till skyarna utan ren & skär men bra underhållning... vilket inte nödvändigtvis behöver vara action.
Filmer typ Woody Allen eller likande skit spyr jag över...de enda som tycker den typen av filmer är bra är de som antingen pga någon typ av inbördes beundran bland "konstnärer" kör med kollektiv ryggdunkning eller "klappar händer" för att det förväntas....

Den film som berört mig mest är Black Hawk Down....såg filmen på eftermiddags visningen & var ensam i salongen... kände bara vemod & sorg då filmen var slut. Det intressanta med denna film är att allting vi ser på duken hände i verkligheten. Filmteamet hade verkligen gjort sin hemläxa väl.... skådisarna fick spendera tid med de enheter (Rangers & Delta, samma regementen som var på plats i Somalia 1993) innan de flögs till Marocko där inspelningen gjordes.

En film jag såg för några dagar sedan som innehöll både action & komik var The A-Team http://www.imdb.com/title/tt0429493/. Förvånansvärt bra skådespeleri & man har varit TV serien trogen. Riktigt bra film om man vill ha underhållning.
av llesrof
När lammen tystnar
Hannibal
Jag har ärligt talat inte sett storheten i dessa filmer. Jag har nog missat något eftersom de av många anses vara riktigt bra. Dags att ge dom en chans kanske.
Hhm.... här är en som inte har något emot amerikanska filmer... dvs bra sådana, bra skådespeleri, bra handling, bra effekter. Handen på hjärtat... de flesta filmer folk ser & är nöjda med är amerikanska & då pratar vi inte sådan skit som kultureliten höjer till skyarna utan ren & skär men bra underhållning... vilket inte nödvändigtvis behöver vara action.

Det är sant, de flesta filmerna folk ser är amerikanska. De har några av de förnämsta skådespelarna. Men många människor är tyvärr lite rädda för filmer från andra länder, till exempel det forna Jugoslavien, Ryssland, Spanien och inte minst Mellanöstern. Många av dessa filmer är inte lika slätstrukna som amerikansk action eller genomsnittlig amerikansk "romantisk komedi". Många tror nog också att "utländsk" film är svår, dyster eller bara konstig. Det måste vara de vänstervridna barnprogrammen från 70-talet, ni vet, tjeckoslovkiska lergubbar och barnprogram om ungerska barnhemsbarn, som satt sina spår.
Filmer typ Woody Allen eller likande skit spyr jag över...de enda som tycker den typen av filmer är bra är de som antingen pga någon typ av inbördes beundran bland "konstnärer" kör med kollektiv ryggdunkning eller "klappar händer" för att det förväntas....
Mister Allen är ett genuint kräkmedel. Jag har aldrig, tycker inte och kommer aldrig att gilla den mannen. Många kritikerrosade filmer kan vara lite underliga, men jag tycker att det kan vara intressant att se en film som bryter med det vi vant oss vid från amerikansk skräpkultur. Den ryska filmen "Stalker" gillar jag skarpt trots att handlingen är rätt märklig. Den har något annat istället.
Den film som berört mig mest är Black Hawk Down....såg filmen på eftermiddags visningen & var ensam i salongen... kände bara vemod & sorg då filmen var slut. Det intressanta med denna film är att allting vi ser på duken hände i verkligheten. Filmteamet hade verkligen gjort sin hemläxa väl.... skådisarna fick spendera tid med de enheter (Rangers & Delta, samma regementen som var på plats i Somalia 1993) innan de flögs till Marocko där inspelningen gjordes.
Jäkligt bra film som gör mig förbannad, inte minst på de fega FN-trupperna som inte tar ombord soldaterna i sina pansarskyttefordon, de får springa efter istället. Under beskjutning. Det finns mycket i den filmen som berör.
En film jag såg för några dagar sedan som innehöll både action & komik var The A-Team http://www.imdb.com/title/tt0429493/. Förvånansvärt bra skådespeleri & man har varit TV serien trogen. Riktigt bra film om man vill ha underhållning.
Huga, inte ens serien var ju bra. Fast jag var nog för gammal när den gick på kabelkanalerna. Jag var nog tonåring då.
Användarvisningsbild
av Fluffen
När lammen tystnar tycker jag du ska ge en chans, hannibal når inte riktigt upp i samma klass tyvärr, gillar du den inte så gillar du den inte, inte mer med det.
Brukar ju vara rätt typiskt amerikanare att göra efterföjare på efterföljare och för varje gång de släpper en ny så känns de bara mer krystade än den förra och därmed inte sevärda.
Svenska polisfilmer och polisserier går det 20 på ett dussin och alla är lika kassa, så nu har jag fått det ur mig. :lol:

Följer förövrigt Sopranos som går på svt nu på kvällarna. 8)
Användarvisningsbild
av Ticken
Sopranos är ju grymt :) Brukade kika på det när jag har nattjobb som tillät sånt :p

Kikade på en ganska ny film idag som hette Hurt Locker, faktiskt helt okej om man gillar film om irakkriget. Kollade förövrigt igenom Rambo 4 igår också, jävlar i gatan säger jag bara.. Herregudars.

/Ticken
av Tobbev
V70BiFuel03 skrev:Hhm.... här är en som inte har något emot amerikanska filmer... dvs bra sådana, bra skådespeleri, bra handling, bra effekter. Handen på hjärtat... de flesta filmer folk ser & är nöjda med är amerikanska & då pratar vi inte sådan skit som kultureliten höjer till skyarna utan ren & skär men bra underhållning... vilket inte nödvändigtvis behöver vara action.
Håller med dig till 100% :-)-)
Användarvisningsbild
av Severin
Ticken skrev:Sopranos är ju grymt :) Brukade kika på det när jag har nattjobb som tillät sånt :p
/Ticken
Fick upp ögonen på den serien när jag låg på sjukan tänkte innan jag såg den j*vla maffia serie men den va riktigt bra
Användarvisningsbild
av Ticken
Sopranos och Band Of Brothers tycker jag iaf är två riktigt bra långa serier, det fina med båda dom är att man kan kolla på ett par avsnitt, bli tvungen att dra iväg och fixa nått och sedan komma tillbaka och kunna fortsätta kolla utan att vara helt vilsen.
Det är rätt skönt, finns vissa serier och filmer för den delen som är helt obegripliga om man tittar bort i 2 sekunder..

/Ticken
av Tobbev
MythBusters
Deadliest Catch
The Colony
Warehouse 13
The Gates
The Glades
Top Gear
True Blood
Cops
Persons Unknown
Haven
24
Ancient Aliens
Caprica
Desperate Housewives
FlashForward
Fringe
Life After People
Lost
Paradox
Rubicon
Spartacus: Blood and Sand
Stargate Universe
Survivors
The Pacific
The Vampire Diaries
V

Detta är ett urval av serierna jag följer/har följt (Vissa är slut t.ex Lost och 24).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?