Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hemglass
Håller på att byta belägg på bilen, efter demontering av ok och losstagning av belägg så trampar jag ett par ggr på bromspedalen för att få ut kolven litegrand.. Faktum är att den åker ut helt :( . Problemet nu är att jag kan inte pressa in den igen (bara en väldigt liten bit) och jag gissar att det kommit luft i bromsoket bakom kolven . Har provat att lossa luftskruven litegrand så det droppar lite vätska , men det går ändå inte pressa in den något mer .... VAD GÖRA ? ??:-/
av inkognito
skall den skruvas in? vissa bilar skall man vrida och trycka in den tillbaka
Användarvisningsbild
av hemglass
inkognito skrev:skall den skruvas in? vissa bilar skall man vrida och trycka in den tillbaka
Njae ... tror jag inte... då borde den inte ha släppt så där "lätt" :???:
Användarvisningsbild
av wissel
:( Någonstans på forumet har jag läst om precis detta,"var försiktig" när du byter så inte kolven......
MEN hittar det inte, hur man gjorde när man skitit i det blå skåpet....:(
Användarvisningsbild
av hemglass
:cry: Lyckades inte alls igår ,,. om det nu har blivit en mickrorepa på kolven- hur känsligt är det ? Är det tillräckligt att den inte ska gå in i OKet ?
Det kanske blir så att man måste byta ut hela OKet.. :cry:
av Sjöle
Det är MYCKET viktigt att kolven skjut in exakt rakt annars låser sig. Man kan inte trycka in kolven på ena kanten för då låser sig kolven. Har den låst sig så får man trampa på bromspedalen på nytt och göra om proceduren. Det är lättare om man trycker in kolven i bottnen av själva kolven, inte på kanten.
Användarvisningsbild
av hemglass
Sjöle skrev:Det är MYCKET viktigt att kolven skjut in exakt rakt annars låser sig. Man kan inte trycka in kolven på ena kanten för då låser sig kolven. Har den låst sig så får man trampa på bromspedalen på nytt och göra om proceduren. Det är lättare om man trycker in kolven i bottnen av själva kolven, inte på kanten.
Jo jag har testat ett oräkneligt antal gånger,,,, och jag har en speciell kolvinpressare som har lika mycket tryck på bägge sidor... :(
av Sjöle
Då måste du ta ut kolven helt och kontrollera så att du inte skadat kolven eller oket så att det blivit någon grad. Kan försiktigt gradas bort. Kläm ihop slangen så läcker det inte ut så mycket bromsvätska. Tätningen kan ju också skadats och kommit i kläm. Kolvpressen är ingen garanti att det pressas RAKT in. Är mycket känsligt.
av VXC70
hemglass skrev:Håller på att byta belägg på bilen, efter demontering av ok och losstagning av belägg så trampar jag ett par ggr på bromspedalen för att få ut kolven litegrand.. Faktum är att den åker ut helt :( . Problemet nu är att jag kan inte pressa in den igen (bara en väldigt liten bit) och jag gissar att det kommit luft i bromsoket bakom kolven . Har provat att lossa luftskruven litegrand så det droppar lite vätska , men det går ändå inte pressa in den något mer .... VAD GÖRA ? ??:-/

varför pressa ut kolven ifrån början?
kolvarna pressar man ut när man bytt belägg. gör inget om dom är intryckta när man håller på för det behövs ju för att få dit belägg och ok mot skivan.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]