Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Är väl bara att hoppas på att han kollade att ev läckage var "försumbart" innan han fyllde på..
av xxargs
Ta det lugnt - förmodligen är det en industrikylnisse som gjort jobbet och dessa jobbar i 'fält' hela dagarna och kan det här med både läcksökning och hur man fyller upp system så att det verkligen fungerar - dom behöver inga tabeller för att fylla ett system rätt.

Sättet att jobba låter också som en industrikylnisse då dom går till stället som är anvisat enligt beställning, gör jobbet och går vidare till nästa och företaget skicka faktura. Eftersom det här är vitt och med moms så kan du reklamera jobbet om det skulle visa sig läcka senare. Tror inte du behöver oroa dig för ev. läckor eller slarvjobb - han har nog letat och uppenbarligen funnit eftersom han repade enl. din text, förmodligen småsaker som läcka i O-ring eller likande som är lätta att fixa medans han var där. Hade det varit större grejor som rörbyte mm. så hade du nog fått veta detta.

Priset är heller inte blodigt för ett hembesök (min kattjävel kostade mer hos veterinären bara för en jäkla undersökning där man bara klämde och kände på kattstackarn en stund) och det skulle förmodligen vara dubbelt så dyrt om du gått till en AC-verkstad då dessa förmodligen hade bytt något 'stort' för att räkningen skulle komma en bit över 4 papp även om det var småsak som orsakade läckan...

Du sätter uppenbarligen övertro att trycktestningen skulle vara det viktiga och 'godkännandestämpel' för att garantera ett tätt system - du kan inte ha mer fel.

Trycktest visar bara på dom pinsamt stora läckorna - absolut inga läckor i 5 gram/år-klass som en köldmedelsdetektor gör och är gränsen för att kräva åtgärd. Vakumtest är också ganska känslig täthetskontroll och det är den som förordas i all kyllitteratur medans köldmediedetektor är det som gäller i första hand om man tittar i lagtexten.

Dom bättre (och dyrare) som baserar på filtrerad Infraröd ljus [1] som reagerar för läckor som 1-2 gram läcka per år (1-2 ppm gas i luft) och det är hundratals, ja tusentals gånger bättre indikering än vad en tryckprov ger - dom är också relativt okänsliga för falsktriggning från lösningmedel mm. vilket annars är typisk 'fel' för katalys-detektorerna som man köper ganska billigt (och gör att 'bil-AC-nissarna' slutar att använda för att de falsktriggar hela tiden på bensinångor och spolarvätska och tror att trycktesten ersätter detta - vilket det inte gör!.) .

[1] ungefär samma teknik som dagens optiska brandvarnare som också reagerar snabbt för 'osynliga' rök och bränngaser genom att titta på vissa band inom IR-området
Användarvisningsbild
av Zell
Det är inte så mycket kvalitén (men visst, även den är jag tveksam om) som det är sättet det gjordes på.

Han kan gärna ha tagit 25000 SEK för det, det har jag ju sett först när fakturan kom. Vi hade inget avtal om han skulle göra någon reparation. Inte alls i linje med konsumentjänstlagen alltså. Det vi kom överens om i telefon var att han skulle komma förbi, men vad han skulle göra får han ju då i såna fall diskutera med oss. Jag satt på jobbet och mitt jobb möjliggör inte att sitta i telefon hur länge som helst privat och var bara glad att jag slapp ödsla tid i telefon med honom, samt att han själv lät så stressad. Så det var något han fick ta med gumman då han kom.
Så kan han inte skilja på en konsument och industri/företag, så ska han inte åta sig konsument-relaterade jobb heller.

Bara en bit bort är den en annan kylfirma som har gjort det något billigare. Och vi ska iväg på en veckas semester i Gbg till veckan, kan nästan garantera att en kylfirma där kan ha gjort det billigare än 1875 SEK. Tycker mig sett väldigt få i detta forum som fått betala mer än 1500.

Grejen med att jag ville att trycktestet skulle göras är nämligen att bilen gick genom en 18000 milaservice för snart två år sedan då jag köpte den, då kontrollerades kylmedelsnivån och den var OK. Så på mindre än två år har alltså 975-något (minns inte exakt vad det stod i motorrummet) gram kylmedel försvunnit ur systemet. Vi har ju kört iaf förra sommaren utan AC också, så då har dessa 975 gram försvunnit ännu snabbare. Har han tagit reda på det innan han gjorde något? Nej.
Och nu vet jag inte hur det går till, eftersom det inte ens har fått diskuterats med honom. Men om det nu är en så liten läcka att hans instrument nu inte kan detektera det, så får man väl tillsätta spårmedel, så att man kan ta reda på var läckan är?
xxargs skrev:.. Eftersom det här är vitt och med moms så kan du reklamera jobbet om det skulle visa sig läcka senare. ..
xxargs skrev:.. Du sätter uppenbarligen övertro att trycktestningen skulle vara det viktiga och 'godkännandestämpel' för att garantera ett tätt system - du kan inte ha mer fel. ..
Hur ska du ha det?
Om nu inte trycktest är ett slags godkännande av systemet, hur ska jag då kunna reklamera? Då säger han ju bara att det går inte att detektera så små läckage som mitt och jag kan då inte får ut någon reklamation av reparationen.
av xxargs
Zell skrev:
xxargs skrev:.. Eftersom det här är vitt och med moms så kan du reklamera jobbet om det skulle visa sig läcka senare. ..
xxargs skrev:.. Du sätter uppenbarligen övertro att trycktestningen skulle vara det viktiga och 'godkännandestämpel' för att garantera ett tätt system - du kan inte ha mer fel. ..
Hur ska du ha det?
Om nu inte trycktest är ett slags godkännande av systemet, hur ska jag då kunna reklamera? Då säger han ju bara att det går inte att detektera så små läckage som mitt och jag kan då inte får ut någon reklamation av reparationen.
Du reklamerar/hävdar garanti när kylan slutar att fungera - precis som när du har gjort rep hos en AC-firma inom de garantitider som ges.

och nej, en trycktest ger ingen garanti att system är tätt i den grad som krävs av lagstiftningen (max 5 gram/år och skarv) - det är för trubbigt mätmetod - se längre ned varför.

---

En kylkille kan visst detektera väldigt små läckor med sin köldmediedetektor - väldigt mycket mindre läckor än vad en tryckprovning kan visa upp. För att vara akrediterade så _skall_ de ha köldmediedektorer som kan påvisa läcka av 5 gram köldmedie per år i en skarv/koppling. en modern sådan ligger på 2-3 gram/år i känslighet.

En sådan liten läcka är närmast omöjlig att upptäcka med såpvatten då denna hinner torka upp innan det blir någon synlig liten bubbla alternativt att gasen hinner diffudera genom blåshinnan/vätskan innan den är tillräckligt stor och synlig.

---

En trycktest tar bara väldigt stora läckor av typen som tömmer anläggning på några veckor till månader och säger inget om småläckor då ingen orka vänta i ett par veckor för att se om trycket sjunker 0.05 - 0.1bar vid 10 bars tryck, vilket är ungefär det minsta förändringen man kan se på en mekanisk manometer... - när det gäller att hitta småläckor så är det köldmedelsdetektorer som gäller....

'beviset' som förklarar varför tryckprov inte duger som täthetsprov avseende småläckor är följande:

en läcka av 5 gram/år motsvarar 2.5 liter köldmediegas expanderad till atmosfärstryck

2.5 liter på 365 dagar motsvarar 6.85 ml per dygn och tar man dividera 24 timmar med 6.85 så får man att systemet läcker 1 ml köldmediegas per 3.5 timmar (dvs 3 tim 30 min) mätt på utsidan av läckan

När man gör ett tryckprov i ett system med säg 1 liter innervolym och ökat trycket till tex. exakt 10 bar övertryck. Om man väntar 3.5 timmar för att en '5 gram/år' läcka skall läcka 1 ml luft så går trycket från 10.000 till 9.999 Bar. - nålen kommer inte ens att röra sig på en mekanisk manometer och en elektronisk tryckmätare har knappast 4 decimaler upplösning på sina mätvärden när den visar 10 Bar - och skulle den mekaniska manometerns vara perfekt lagrad och 10 mm mellan skalstrecken per Bar så skulle nålen har rört sig 0.01 mm.

Ett system som tappar 40 gram per år (vilket anses fortfarande tätt av vissa bilföretag - även om det är på gränsen) så skulle trycket sjunka från 10.000 bar till 9.992 Bar efter 3.5 timmar - med en perfekt lagrad manometer enligt ovan så skulle rörelsen på nålen ligga på 0.08 mm

Då innervolymerna inne i en bil-AC förmodligen är större än 1 liter i exemplet så blir rörelserna på manometern ännu mindre samt att jag tror knappt att man väntar i 3.5 timmar på att läsa av... dessutom kommer även någon grads ändring av temperaturen i motorn och AC-anläggningen vara en dominerande faktor för tryckändring och kan mycket väl kompensera för en liten läcka eller indikera läcka fast det inte finns någon, beroende på vilket håll graderna går...

---

Med andra ord så är tryckprov inte någon bra metod för att se om systemet är tillräckligt tätt med dom läckkraven som ändå finns i köldmedelsförordningen.

i köldmedieförordningen så är det köldmedelsdetektor som gäller för läckontroll och som nöd/kryphål så är det faktiskt tillåtet att jaga läcka med såpvatten i ett trycksatt system - men fortfarande så skall man garantera att det fortfarande inte släpper ut mer än 5 gram per skarv efteråt.

Om AC-firmorna bara trycktestar och sedan fyller upp om manometrarna inte rör sig efter en kort väntetid och utan vidare felsökning med såpvatten eller med köldmedelsdetektor före/efter för att garantera läckfrihet - så har de gjort formellt fel och skulle troligen bli av med akrediteringen om swedac ser det.

Däremot är det OK att krypa runt alla ledningar med en köldmediedetektor i ett system trycksatt med lite köldmedie i och sniffa noga alla tänkbara läckställen och hittar man inget så kan man fylla upp systemet - där är det nog snarare, om man öppnat det, att man gör en täthetskontroll som komplement till sniffningen med köldmediedetektor i samband med vakumpumpningen då den har mycket högre känslighet för läckor än en tryckprov. en ml inläckt luft syns tydligt i en system som ligger under 1 mBar tryck om man har manometer som mäter mellan 0.01 - 10 mBar.

Nu kan det finnas andra orsaker till att systemet tryckprovas ändå - men det är av andra skäl än att kolla om systemet är tillräckligt tätt - Kort sagt tryckprovning är för trubbig metod om man skall jaga småläckor.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Endast vaccum för att testa om ett system är inte gott nog.
Har fyllt antal nys system på maskiner som vi byggde där ja jobba förut som vi i början bara testa med vaccum, men vi fick börja att även tryck testa också före vaccum.
Vid enbart vaccum test så kan ev koppling som är lös täta sig och när du sedan får gas i systemet så börjar det att läcka.
Även när ja lämna in min bil till kylverkstad i Karlstad så släppte de på nitrogen i systemet först i 30 minuter för att trycktesta för att sedan vaccum suga och se att det även höll under vaccum.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Men sen vet inte ja om det är rätt.
Men fick iallafall förklarat då vi fyllde systemena att nitrogen kryper ut snabbare än kylmedia så du kan se tryckskillnad.
Så vi gjorde iallafall efter det vi blev lärda.
När jag höll på och rev ut golvet så kikade jag även bakom handskfacket då jag försökte hitta luftspjället till golvet. Lyckades ta två bilder av förångaren genom ett hål (hålet antar jag var för tempsensor? alldeles bredvid kupéfläkten. Den såg ut som en stor kylfläns och var varm efter att bilen varit igång)

Den såg inte allt för vacker ut, hoppas den håller ett bra tag till iaf. Ska installera ett kupéfilter så fort jag kan..

Bild
Bild

Hur stort batteri i kWh och vad motsvarar räc[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]

Förhoppningsvis läser någon fr&ari[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Det är väl i så fall bara dom som […]