Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Enzo skrev: Tja, 5-serie touring är nog alternativ för många V/XC70-köpare t.ex., det var det för mig i alla fall och många kollegor. E-klass, A6 Avant m fl. I princip alla kombibilar i storleksklassen 4,70 - ca 5 meter.

Jag själv började inför årets bilval att titta på 525xd, E220 Cdi, A6 och A4 Avant, Subaru Outback, Passat 4 Motion och V70 AWD/XC70. Så varför skulle de inte vara konkurrenter?

Ibland förundras jag över folks enögdhet.
Fick offert på samma bilar som dig, BMW, AUDI och Mercedes landade på 150.000 - 200.000 mer med samma spec som Volvon (Kombi, +200 hk, 4wd, drag, exenon, läder, uppgarderad stero).

Subaru och Passat hamnade på liknade nivå som Volvon.

Tog Volvon så fick man 150.000-200.000 över till att köpa en lätt beggad BMW 5:a som andrabil :mrgreen:
Har samma erfarenhet, 120-150 000 extra och efter fyra år får man -10000 till +30 000 tillbaka av det (på förra bilen hade BMW 530 givit 10 000 mindre efter fyra år, men kostat 120 000 mer). Men för mig är det ingen tvekan om att man får en lite mer sofistikerad bil för pengarna. Givetvis vill jag hellre ha en ny BMW 528i än en S80 3,2. Är det någon på forumet som inte vill det? /PH
perhall skrev:
Haha, vilken rolig diskussion.

Det är väl ändå så att BMW Audi Merca är ett segment.
Opel Ford Korea ett annat.
Och VW Volvo Saab mittemellan ungefär.
Lexus o Jaguar lite svårplacerade

PH
Enzo skrev: Ett "segment"??? Enligt vem?

Franska, amerikanska och italienska bilar finns alltså inte enligt dig?

Så du menar att Lexus inte konkurrerar med t.ex. ditt BMW, Audi och Merca-segment? En Lexus LS kan alltså inte jämföras med en S-klass, A8 eller 7-serie? Den är svårplacerad enligt dig?

Ibland blir det stor humor på diskussionsforum när folk inte kan skilja på sina egna åsikter och verkligheten.
Vad får du allt det där ifrån? Jag tog några exempel för att visa att Volvo är mer premium än massmarknaden men inte lika mycket premiumbil som BMW och Audi. Självklart är en Lexus LS konkurrent med bilarna du skriver. Men en IS250 håller ju inte riktigt måttet mot en BMW 325 eller A4 2,8 (finns den motorn i A4?). Lexus-cabben kan ju knappast konkurrera med Jag XJ och Merca SL heller. Audi BMW MB är mer matchade.

Jag vet inte varför du förväntade dig en komplett utläggning om bilsegment. Jag gav bara ett par exempel.

Sen fattar jag inte heller vad du menar med att skilja på verkligheten och egna åsikter. För det finns nog inte två människor i världen som är exakt överens om vem som konkurrerar med vem. Alla här har väl egna åsikter och det är därför vi diskuterar. Eller har du koll på verkligheten medan vi andra, som du lite nedlåtande kallar folk, har egna åsikter. Varsågod, starta en segmenteringstråd :-DD /PH
perhall skrev:...eller A4 2,8 (finns den motorn i A4?).
Nej, bara i A6. Men det finns en 3.2 på 255hk.

För övrigt är vissa personers oförmåga att uttrycka sig på ett civiliserat sätt häpnadsväckande.

edit: Audi verkar ha stuvat om lite i programmet. 3.2 är numera på 265hk i A4. I A6 är den ersatt av 3.0 TFSI på 290hk.
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång.
andreas_lofgren skrev:
perhall skrev:...eller A4 2,8 (finns den motorn i A4?).
Nej, bara i A6. Men det finns en 3.2 på 255hk.

För övrigt är vissa personers oförmåga att uttrycka sig på ett civiliserat sätt häpnadsväckande.
Ah, jag anade det. Verkar känsligt här med att segmentera rätt och jag hittade ingen liten bensinsexa motsvarande den till IS250 i Audi... /PH
Jag brukar inte slaviskt jämföra utrustningsnivån och priset, utan snarare sätta en gräns, "nu får bilen kosta 330 tusen, vad får jag då). Sen kikar jag runt på alla möjliga märken och ser vad jag får för pengarna. På så sätt så kan det för mig stå mellan en fullutrustad Skoda Superb för 280, en hyfsat utrustad V70 för 320 eller en väldigt banal utrustad A6 för 330.

Jag har också andrahandsvärdet mycket avgörande för mitt bilköp. Att lägga till all rolig men meningslös utrustning i köpet gör jag sällan, det tappar man äckligt mycket på. Inköpspriset är ju nästan oväsentligt, det är ju det totala värdetappet som är intressant. Därför blir ju t ex en Ford Mondeo för 260 klart dyrare än en A6 för 330 i slutändan.

Går man vidare är det ju totalekonomin som är den mest intressanta (service, bränsle, försäkring, reparationer etc). Därför rekomenderar jag alla som jag känner som kör gamla skruttbilar som de konstant måste lämna in på reparationer för dyra pengar att köpa en ny småbil istället (för de som har möjlighet). Räknar du ut totalkostnaden är det nog sannolikt billigare.

Nåja, en aningens off-topic kanske :o
Ni diskuterade i denna tråd bl a (enl rubriken i alla fall :lol: ) förbrukningen på dieselmotorerna. Är det någon skillnad med farthållaren på eller av. Har hört att den kan dra mer. Har ni erfarenhet av det.
CabBO skrev:Ni diskuterade i denna tråd bl a (enl rubriken i alla fall :lol: ) förbrukningen på dieselmotorerna. Är det någon skillnad med farthållaren på eller av. Har hört att den kan dra mer. Har ni erfarenhet av det.
Inte om det inte är väldigt backigt (ökad gas för att hålla konstant fart). På plan väg borde det däremot bara vara en fördel.
Som väntat börjar tråden spåra. Av någon anledning gör alla trådar som inkluderar ordet förbrukning eller namnet på något av de stora bränslena det.
Snart blir det en ordentlig upprensning härinne. Jag har lovat mig att vara mindre triggerhappy med deleteknappen pga tidigare klagomål, men att ni kallar varandra idioter etc. över en sketen dieselförbrukningsdiskussion är inte ok.

Särskilt inte när nya medlemmar faktiskt klagat över den tidvis dåliga stämningen i forumet.
Bra skrivet Moderatorn....krama varandra på forumet
StringerBell skrev:
CabBO skrev:Ni diskuterade i denna tråd bl a (enl rubriken i alla fall :lol: ) förbrukningen på dieselmotorerna. Är det någon skillnad med farthållaren på eller av. Har hört att den kan dra mer. Har ni erfarenhet av det.
Inte om det inte är väldigt backigt (ökad gas för att hålla konstant fart). På plan väg borde det däremot bara vara en fördel.
Du kan alltid köra snålare själv än en farthållare någonsin kan klara av att göra (om du vet vad du håller på med vill säga).

Farthållaren är ju blind och dum och kan inte kompensera för lutning, ändring av av hastightesgränser, kurvor, annan trafik osv.

Om man körde på en oändlig raksträcka, utan backar, alltid med samma fartgräns och utan andra fordon så skulle farthållaren kunna köra lika snålt.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 35
motorinställning

Min B230A motor är vevaxeln ett halvt varv f[…]

Har en v90 t6 my22 lilla batteriet. Körde V&a[…]

D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd[…]