Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Pebben
#43087
Danneman skrev:Har fått ett dörruppslag som efterlämnat ett vitt märke, frågan är om jag kan ta bort det med lite thinner ?
Bättre att polera bort det om det sitter hårt. Thinner har en tendens att göra vissa lacker matta. Men prova först nånstans det det inte gör nåt så att lacken inte blir matt så funkar det ju.
av Mikael G
#43122
Ta du lite thinner på en mjuk trasa eller frotéhanduk, sen putsar du upp det området som du thinnertvättat med lite vax eller polish.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#43136
Danneman skrev:Har fått ett dörruppslag som efterlämnat ett vitt märke, frågan är om jag kan ta bort det med lite thinner ?
Min bror fick liknande skada på sin A6 ( audi ) så att jag tog polerings medel och VIPS så var allt borta...så att glöm thinner,,kommer troligen mata ut din klarlack....så att prova polerings medel....kommer göra under.....men inte nån bilig produkt....
av Alminjo
#43148
Thinner behövs inte, inlägget ovan löser problemet.... dvs polera bort den..
av Mikael G
#43160
Alltså helt ärligt va fan är det med er, varför svarar ni om ni bara sitter och gissar? Jag jobbar med bilvård hela dagarna och det är ingen fara att ta bort lite färgrester från en annan bil på ett dörruppslag med thinner.

Det är exakt sånt här som får en att tappa sugen på att ge folk tips på internetforum. När man gett ett bra svar så kommer det några hobbyamatörer och säger nåt helt annat. Då hade ju jag lika gärna kunnat ge fan i att svara överhuvudtaget :roll:

Gnuggar man bort färgresterna med bara polermedel så är det större risk att skada ytskiktet i lacken genom att repa den. Handjagar man med polermedel så kommer reporna som ett brev på posten.
Användarvisningsbild
av G-kraft
#43169
Mikael G skrev:Alltså helt ärligt va fan är det med er, varför svarar ni om ni bara sitter och gissar? Jag jobbar med bilvård hela dagarna och det är ingen fara att ta bort lite färgrester från en annan bil på ett dörruppslag med thinner.

Det är exakt sånt här som får en att tappa sugen på att ge folk tips på internetforum. När man gett ett bra svar så kommer det några hobbyamatörer och säger nåt helt annat. Då hade ju jag lika gärna kunnat ge fan i att svara överhuvudtaget :roll:

Gnuggar man bort färgresterna med bara polermedel så är det större risk att skada ytskiktet i lacken genom att repa den. Handjagar man med polermedel så kommer reporna som ett brev på posten.
hehe är du ute och cyklar eller !? skada ytskicket genom att repa den!?!?....du är för rolig..detta tipset kommer direkt från en lackerings firma som lackerar skadade och krockade volvo bilar...de säger att det räcker med polerings medel och jag har gjort det på ett antal bilar...blir skinande rent efteråt med inga repor...utan bara en fin och nästan ny yta....så att jag sysslar inte med någon hobby som du nämner...orka med folk som leker besserwisser ständigt.....slut sagt från min sida i alla fall....
av Mikael G
#43175
G-kraft skrev:
Mikael G skrev:Alltså helt ärligt va fan är det med er, varför svarar ni om ni bara sitter och gissar? Jag jobbar med bilvård hela dagarna och det är ingen fara att ta bort lite färgrester från en annan bil på ett dörruppslag med thinner.

Det är exakt sånt här som får en att tappa sugen på att ge folk tips på internetforum. När man gett ett bra svar så kommer det några hobbyamatörer och säger nåt helt annat. Då hade ju jag lika gärna kunnat ge fan i att svara överhuvudtaget :roll:

Gnuggar man bort färgresterna med bara polermedel så är det större risk att skada ytskiktet i lacken genom att repa den. Handjagar man med polermedel så kommer reporna som ett brev på posten.
hehe är du ute och cyklar eller !? skada ytskicket genom att repa den!?!?....du är för rolig..detta tipset kommer direkt från en lackerings firma som lackerar skadade och krockade volvo bilar...de säger att det räcker med polerings medel och jag har gjort det på ett antal bilar...blir skinande rent efteråt med inga repor...utan bara en fin och nästan ny yta....så att jag sysslar inte med någon hobby som du nämner...orka med folk som leker besserwisser ständigt.....slut sagt från min sida i alla fall....
Jaja vad vet jag, jag är ju bara simpel bilrekondare som senast idag har utfört operationen ovan vid två tillfällen...

En liten fråga vad tror du polermedel är för någonting? Hudkräm som smälter ihop repor vid direkt kontakt och lämnar en spegelblank yta? Antingen så tar man bort färg på kemisk väg (thinner) eller mekanisk väg (polera). Om man inte äger en roterande polermaskin och kunskaperna att hantera den så är det skonsammaste sättet att "torka" bort färgen som man faktiskt gör med thinner istället för att gnida för hand.

Och jag är ingen besservisser utan en irriterad kille som snear ur när folk sitter och gissar utan att veta exakt vad dom pratar om. Det är mycket möjligt att dina lackkompisar har sagt åt dig att göra som du skrev men om du visar upp dom bilarna som du har gnuggat på så kan jag visa dig var du har gnuggat nånstans. Du kanske inte ser det men jag kan lova att jag gör det.

Det spelar ingen roll vad du skriver för jag vet att jag har rätt. Att torka bort färgresten med thinner och sen vaxa är skonsammare mot lacken än att gnugga med rubbing. Jag sitter inte här och ljuger, varför skulle jag göra det, vad skulle jag vinna på det? Så jävka kul är det inte att sitta och knacka på tangenterna.
av matzen10
#43184
Jag skulle oxå använda thinner. Typ Sikkens M600, som ju är ett utmärkt tvätthinner. Eller Hagmans, då.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Karla
#43185
Jag skulle vilja säga så här...Är bilen relativt nylackad (1år) använd en finrubbing,är det inte nylackad kan du med fördelanvända dig av lite thinner...
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]