Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944gl
Hej!
Jag Körde full bil härom dagen. och släpkärra och lite lätt last på kärran.
och när jag skulle köra upp för en backe så började de komma vibrationer i hela bilen.
och det gjorde om jag skulle gasa på också..
men det kommer inget när jag släpper ut allt folk och kör sj.

är det stödlagret man skall ge sig in på. eller vad kan det vara?

MVH
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad har du för växellåda, manuell eller automat?

Har du manuell kan kopplingen vara inblandad, har du automat rekommenderar jag koll av automatoljan och byte av denna om den är dålig.

Mvh GK
av volvo944gl
Det är Automat, det är mycket gott med olja i lådan, till och med lite över än vad det skall vara =)
oljan ser jättefin ut. är inte svart el liknande.
Vid bute av lådolja, vilken olja rekomenderas? Fungerar biltemas olja?
finns det något filter i vxlådan?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
volvo944gl skrev:Det är Automat, det är mycket gott med olja i lådan, till och med lite över än vad det skall vara =)
oljan ser jättefin ut. är inte svart el liknande.
Vid bute av lådolja, vilken olja rekomenderas? Fungerar biltemas olja?
finns det något filter i vxlådan?
För mycket olja är inte bra. ATF Dexron II D är rekommenderad oljekvalitet, Vad jag förstår skall Biltemas olja duga.
Jag har inte jobbat med växellådan själv så jag är lite osäker när det gäller filter, jag har sökt info men den har varit motstridig. Om det finns filter i din låda skall det i alla fall sitta i sumpen.

Mvh GK
av volvo944gl
Okey. Tack. vart kan man köpa denna olja då? och hur mycket skall det vara i en låda? vet inte vad min låda heter
av rd350
Du kan nog koncentrera dig på kardanen. Kolla att alla kryssen är utan glapp och att de inte är skurna eller ihoprostade. Detta kan du bara göra med kardanen lossad från växellåda och bakaxel. Kolla också att muttern till medbringaren på lådan inte är lös, vilket är ganska vanligt. Gummit till stödlagret ska vara friskt och konsollen som det sitter på (plåten) får ej vara stukad. Beträffande atf-oljan är det att rekomendera ett byte men några vibrationer får du inte av den, filtret sitter i sumpen på lådan.
Användarvisningsbild
av erikn
Vibrerar den på alla växlar? Jag har liknande fenomen på min, också automat. men den vibrerar bara på 1:an vid lite last i bilen. Oljan är bytt på min också.
av volvo944gl
rd350 skrev:Du kan nog koncentrera dig på kardanen. Kolla att alla kryssen är utan glapp och att de inte är skurna eller ihoprostade. Detta kan du bara göra med kardanen lossad från växellåda och bakaxel. Kolla också att muttern till medbringaren på lådan inte är lös, vilket är ganska vanligt. Gummit till stödlagret ska vara friskt och konsollen som det sitter på (plåten) får ej vara stukad. Beträffande atf-oljan är det att rekomendera ett byte men några vibrationer får du inte av den, filtret sitter i sumpen på lådan.
jag såg inget filter vid lådan nu när jag bytte motorolja, vart sitter det? :?:
Sen skall jag försöka få komma in på verkstan och få upp bilen på liften och kolla över allt. jag hade planerat att byta stödlagret eftersom bilen är så fräch, så vill man ha lite ordning på sakerna. =)
Om "plåten" är t.ex rostskadad, eller skulle gå sönder vid nermontering. vart kan man köpa en ny? alltså helt ny, om det inte kostar en förmögenhet hehe
erikn skrev:Vibrerar den på alla växlar? Jag har liknande fenomen på min, också automat. men den vibrerar bara på 1:an vid lite last i bilen. Oljan är bytt på min också.
det låter det inget om jag kör själv..
det låter på 1,2,3. och om jag trampar mer på gasen så den varvar mer och växlar så låter det på nästan alla
Användarvisningsbild
av gnestakalle
jag såg inget filter vid lådan nu när jag bytte motorolja, vart sitter det?
Filtret till växellådan sitter i sumpen.

Mvh GK
av volvo944gl
Okey. alltså måste jag lossa hela sumpen på lådan för att byta det då? låter väldigt jobbigt! haha =)
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]