Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonsson85
Jag har problem med min s60-01:a

Den vill gärna rycka när jag ligger på jämt varvtal. Då kan den rycka till ett par gånger sedan går bilen bra igen en stund. Detta problem kan komma när som helst.

Har läst endel om spjällhuset. Jag har spjällhuset med vit etikett. Har kollat felkoder och fick fram nått om spjällhuset. Har nollat minnet nu och då gick den bra ett par dagar men nu har det kommit tillbaxs. Volvo sa givetvis att det bara var att byta om det var spjällhuset med vit etikett. Ca 8000kr!!!!! :-O)

Nu till huvudfrågan. Har läst att det kan löna sig att göra rent spjällhus och byta packning. Men borde inte problemet visa sig vid gaspådrag då oxå?

Nån som har några ideér?
av -94 9000 2,3T cse
Å det har inte samband med när kompressorn för ECC´n slår till o från? Prova att slå ifrån den om du inte redan prövat det.

Mvh
av jonsson85
-94 9000 2,3T cse skrev:Å det har inte samband med när kompressorn för ECC´n slår till o från? Prova att slå ifrån den om du inte redan prövat det.

Mvh
Det är inte i samband med ecc´n.
jimDK skrev:>>Har kollat felkoder
kommer du ihåg vilka koder?

är bilan med turbo? (2.4T ?)

jag har lyckats med rengöring:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=160

det är inte säkert att du har samma symptom/problem.
Ursäkta, glömde skriva vilken motor. Det är en T5a.
Koder kollat med ett borsch instrument.
91a7
9150
9031
Exakt vad dom står för kommer jeg inte ihåg. Men jag tror det var nått om "spjällägesgivare defekt" och "spjällhus går tungt".
Har provat rengöring utan resultat. Kan vevhusventilationen nått med saken att göra?

Nån som provat spjällhus från http://www.atech2.com ?
av jonsson85
Tartryffel skrev:Jo, spjällhuset :/
Det är ju överlägset mest troligt att felet är där. Tyvärr.
Ja det verkar som det =/. Men funderade lite på vevhusventilationen. Hur beter sig bilen om det är igensatt där? Märker man det? Har inga papper på att den är rengjord nån gång.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]