I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av Rosersberg
Hej! Har en B5234T4 som jag tänkte koppla till en BMW 5 vxl låda och bygga in i min Anglia-57:a .....Jag har tänkt mig 350 åkbara hästar i denna motor.....Skulle någon vänlig Volvo kunnig person kunna ge mig ett vettigt recept ?

Vad behövs ? Byta kammar ? Större Turbo / intercooler ? Spridare ? Håller original bottendelen ? Behöver toppen bearbetas ? ......Tacksam för seriösa svar ......

Bilen kommer att väga ca:800kg när den är klar så 350hkr räcker gott , men vill ha en motor som även går att åka på semester med !
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Skulle jag bygga en 350hk maskin med bra register så skulle receptet se ut i stil med:

H-profilsstakar
Värre koppling
Original kammar
Portad topp
GLT gasspjäll
Spridare på 400cc åtminståne (eller 630cc om du tänker köra på E85)
Större lmm-hus (om du ska köra med original motorstyrning)
Bra bränslepump
-688 ("japangrenrör" som sitter på T5or 00-04, kanske längre)
19T
Aluminiumintercooler i lagom storlek.
MSD Blaster SS tändspole om man inte bygger med COP

Packningar, bultar och lager räcker med original.

Det finns ju många tänkbara olika recept beroende på vad man tänkt lägga ut och om man vill ha utvecklingsmöjligheter. Det jag rabblade upp oven är ju förutom bearbetning avtopp och tändspole ett rent standardrecept som med vissa justeringar kan ge väldigt olika resultat vad gäller kostnad och effekt.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]