Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenna. Så här ligger de till. Köpte en 245 Automat för nån vecka sedan. Bilen vägrade lägga in 4:ans växel och jag kom fram till att relät var kass. Köpte ett nytt och allt funkade kanon. (I ungefär 2 mil). Då råkade komma åt den där rackarns knappen till bakrutevärmarn. Och den orangea pilen började lysa igen och de gick inte att få i 4:an Jag tog då för givet att de nya relät hade bränt. Så jag kopplade ur knappen till bakrutevärmarn och köpte ett nytt relä. Men detta hjälpte inte. Så nu undrar jag vad problemet kan sitta nånstans? Kan också tillägga att förr så kunde man höra relät klicka när man tryckte på knappen även om inte fyrans växel inte gick i. Men sen jag kom åt den rackarns knappen är de tystare än graven.

Tacksam för svar :D Hade gött.
kolla så att säkringen är hel samt att det skall väll finnas ett "husvagnsläge" som gör att högsta växeln inte skall gå i. hur den funkar vet jag tyvärr inte
Jag vill inte vara någon glädjedödare eller pessimist, men på en äldre bil där många glada amatörer har varit framme och kopplat egna sladdar och utrustningar råder ofta ett stort kaos på elsidan. Försök hitta ett kopplingsschema för din bil och gå igenom dom aktuella kretsarna. Och kom ihåg att enbart kabelfärger vid felsökning är ett dåligt tips. Använd en multimeter när du "ringer" ut kablarna efter schemat. Många verkstadshandböcker, även "piratutgåvor" har kopplingsschema.
ok. jo jag har börjat felsöka lite med multimeter men de är ju så tråkigt. Så tänkte om de kanske fanns nån annan komponent som kunde vara kass. Det är ju just de husvagnsläget som som de relät jag köpte var till. Så de har jag koll på ;)
ett tips om du har tänkt att behålla bilen är att skaffa en haynes reparations handbok en mycket bra investering som även har bra el scheman.jag själv köpte min på tradera för ca 40 kronor :D nya kostar dom väll ett par hundra. betalar sig snabbt!
tack så mycket för alla svar. Åkte till biltema och köpte en haynes idag. Sen när jag kom hem började jag bläddra lite. Men bestämde mig senare att testa att byta ut säkringen till bakrutevärmarn bara på lajban. Även om den såg hel ut. Mycket riktigt började overdriven/husvagnsspärren fungera som de skulle igen. Så nu växlar den den upp till fyran lydigt och fint. Däremot blir det ett framtida jobb att lista ut hur fan skiten är felkopplad :P
Kan vara så enkelt att du bara behöver göra en 240 "klassiker" , "snurra säkring" :D .
Blir alltid oxid på säkringens kontaktytor och kontaktblecken!, hur såg den gamla ut ?, var den "mjölig" ?.
Lite sandpapper och nya säkringar samt en liten liten klick fett på, så slipper du samma problem igen !.
Henke3 skrev:Bakruta och överväxel ligger på samma säkring så varför skulle det vara felkopplat?
haha jo de hade du fan rätt i ;) Va med om en ganska otäck krock i helgen, så har inte haft huvudet på skaft direkt.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]