Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
När jag ger full gas vid omkörningar så blir accelerationen ryckig. Först blir det drag när man ger gaspådrag sekunden senare så minskar draget för att sekunden senare ge drag igen. Så håller det på vid acceleration på 4:an och 5:ans växel och vid hastgheter över ca 90 km.
Märker inget av detta vid acceleration t.ex vid 1:an 2:an vid lägre hastighet

Bytt spjällhus för 2 år sedan då det var haveri, lampor lyste och katastrof motorfunktion (Bila bytte och jag betalade).
Motorn är en 2,4T och sitter i en V70N -00

Samma problem både före och efter byte av tändstift, luftfilter mm (egen service)

Någon som har tipps om vad det kan vara?

mvh Roland
av Pebben
Kolla magnetventilen, vet inte vad den kostan men tror inte att den kostar mer än några hundralappar så byt den och se om det blir bättre. Magnetventilen till turbon alltså, går slangar från turbon och wastegaten till den. Ibland pajar den och släpper igenom för mycket luft när trycket ökar. På 4-5:an är normalt sätt laddtrycket högre under en längre tid än 1:an och 2:an.
av norr
Jag upplever samma symptom men jag har ingen turbo.
Ibland är den seg och ibland drar den bra.
av NCR
Jag läste att kompressorn till klimatanläggningen stänger av sig vid fullt gaspådrag, så min bil kan rycka till lite vid omkörningar också.
av Pebben
Funderar lite på vad ni menar med ryckigt, väldigt svårt att förklara i ord. Men är det väldigt ryckigt eller känns det knappt?
av norr
Pebben skrev:Funderar lite på vad ni menar med ryckigt, väldigt svårt att förklara i ord. Men är det väldigt ryckigt eller känns det knappt?
För min del så är det inte väldigt ryckigt, men det som är mer irriterande är att ibland känner jag att det är 170 hk och ibland känns det som om det bara är 60 hk :???:
av Pebben
Ja det är jättesvårt att säga vad det kan vara, men magnetventilen är inte helt osannorlikt. Även de berömda gasspjällen är såklart möjliga. Men tycker du skall åka till en Volvo handlare som kan ge dig ett korrekt svar.

EDIT: Såg nu att du inte hade turbo så då är det ju inte magnetventilen :).
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ojämna gaspådraget känns som om man hade en knapp till turbon och slog på/stängde av och slog på igen alltså som om turbotrycket varierar.

Kan vara ventilen som var med som alternativ bland svaren.

Kan man byta den själv eller krävs det dator för att konfigurera om motorn igen?

mvh Roland
Användarvisningsbild
av Metallic
NCR skrev:Jag läste att kompressorn till klimatanläggningen stänger av sig vid fullt gaspådrag, så min bil kan rycka till lite vid omkörningar också.
Det stämmer att den stänger av sig.
Jag kan märka att när jag från stillastående lägger i 1:an och gasar på, så händer inget på en ½ sekund. därefter kommer motorn.
Vad kan det vara? (Spelar ingen roll om klimatanl. är på eller av.)

Volvo V70 2,4 140 -04
av norr
Vilken symptom blir det om luftmängdmätaren krånglar ?
Jag var in på Volvo verkstaden för att jag fått meddelande om att emissioner service fodras. När jag då var på väg till verkstaden så slocknade motorlampan, men när de tog ut felkoder så kunde det vara lmm eller förorenad olja. Då passade jag på att uppdatera programvaran också. Sedan dess har inte någon varning kommit upp.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]