Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#393829
Tilltugg skrev:
dalle76 skrev:vill bara påpeka att en b230a motor med förgasare är grymmt bra ingen avaserad elektonik som jävlas och drar obetydligt mer soppa fattar inte att folk gillar att vara beroende av verkstäder när man med en sådan här motor klarar sig med en skruvmejsel och en skiftnyckel!
AMEN, broder! =)

Min -86'a heter MEM, förresten - vad heter din?
Får man vara med? Min heter FUO :mrgreen:

Är det bara jag som tycker att A är slöa på lågvarv? Jag vet förvisso inte vad jag har för kamaxel ( misstänker att den är bytt ), men i alla fall så är den ganska trött innan man kommer upp i varv ....
Användarvisningsbild
av Tilltugg
#393873
grovgeneral skrev:det torde vara en 2.2 i och med att den saknar nackstöd bak. motorhuven fastnade när besiktningsgubben hävde sig över huven och tryckte till. därför är det lite svårt att se om det sitter en sådan liten box. har ni något tips på hur jag ska få upp pärleporten?

sedan undrar jag lite över dedär nackstöden. det finns inga hål i baksätet men finns det något möjlighet att fixa till det eller krävs det ett nya baksäte?
Om du kollar genom grillen så ser du 'huv-vajern' upptill - går åt höger (sett framifrån).. När den bråkade för mig så stack jag in en bit rundjärn och tryckte vajern bakåt så snäppte låset upp.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
#393874
bensinskalle skrev:
Tilltugg skrev:
dalle76 skrev:vill bara påpeka att en b230a motor med förgasare är grymmt bra ingen avaserad elektonik som jävlas och drar obetydligt mer soppa fattar inte att folk gillar att vara beroende av verkstäder när man med en sådan här motor klarar sig med en skruvmejsel och en skiftnyckel!
AMEN, broder! =)

Min -86'a heter MEM, förresten - vad heter din?
Får man vara med? Min heter FUO :mrgreen:

Är det bara jag som tycker att A är slöa på lågvarv? Jag vet förvisso inte vad jag har för kamaxel ( misstänker att den är bytt ), men i alla fall så är den ganska trött innan man kommer upp i varv ....
Klart du får vara med, ju fler desto roligare! :D Jag har för länge seda accepterat att jag har en ganska slö bil. Men jag tycker ändå att jag har hyfsat vrid på låga varv. Men 110 kusar på 1400 kilo gör ju ingen räser direkt. ;-//
av grovgeneral
#393980
jag syftade på LH 2.2 som nämnts tidigare i forumet. är nackstöd något som är en nödvändighet? baksätet är tänkt att brukas flitigt ska tilläggas.

men huven går banne mig inte upp. har kilat in en krok och öppnat låset och försökt med vajern. den har på något vis satt sig snett och lyfter lite i aktern av huven.
står det någonstans om det är en 88 eller 88b?
av Rådlös
#394102
Här är jag inte helt 100 säker, men lambdalampan hör ihop med diagnosuttaget. Har du en lambdalampa, en vit lampa till vänster av alla signallamporna i instrumentpanelen, så har du ett diagnosuttag, och på samma gång är det 88b, eller LH 2.4. Om jag nu minns rätt? Korrigera annars om någon annan vet bättre.
Vad säger Bilregistret om första registrering? Datumet kan ju ge ett rimligt svar på frågan. 88b kom någon gång på försommaren 1988. Uppgifterna kan du få på Bilregistrets hemsida, om du inte redan har dom?
Får du inte upp huven, så måste du begära hjälp. I värsta fall en Volvoverkstad, dom om någon borde ju kunna. Men även en vanlig "kvartersverkstad" klarar detta.
Eftersom det tydligen inte levererades och installerades nackstöd i din bil, så har man ju klarat sig utan detta. Och då skall man veta att bilmodellen redan innan 1988 ansågs vara "en av världens säkraste bilar". Så du kan nog lungt köra vidare med dina vänner i baksätet.
Som ett kuriosum, Det fanns en insats för två barnsittplatser i den bageluckan som du har i det bakre lastutrymmet. Det ansågs inte säskillt riskabelt att ha det så, med tanke på påkörningsolykor bakifrån. Och då kan man ju göra jämförelsen till nackskydd i baksätet.

Ett tillägg: Första registeringsdatum får du på enklaste sätt om du fyller i bilens regnummer på reklamen för tillbehörsfirman Skruvat, högst upp här på sidan.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
#394675
Rådlös skrev: Som ett kuriosum, Det fanns en insats för två barnsittplatser i den bageluckan som du har i det bakre lastutrymmet. Det ansågs inte säskillt riskabelt att ha det så, med tanke på påkörningsolykor bakifrån. Och då kan man ju göra jämförelsen till nackskydd i baksätet.

Ett tillägg: Första registeringsdatum får du på enklaste sätt om du fyller i bilens regnummer på reklamen för tillbehörsfirman Skruvat, högst upp här på sidan.
Mm, jag har ett sånt extra baksäte i min 245. Väldigt praktiskt att sätta grabben i om man skjutsar ett par 'tjocksmockar'. Tyvärr är bilen fortfarande bara godkänd för 5 pers, men det skadar inte att det sitter där. Fälls ihop så fint under golvet. =)

** Sen är ju grabben kung då han sitter där. Snacka om panorama-utsikt :D
av Rådlös
#397638
Jag försöker hålla lite liv i tråden.
Efter användande av min bil under flera dagar, kan jag konstatera att jag skrev fel om lambdalampan. Den när inte vit som jag skrev tidigare, utan orange med en grön triangel. Dessutom har den ett lambdatecken i triangeln. Och den lampan sitter som nummer två från vänster.

Detta är ju ett värdefullt hjälpmedel tillsammans med diagnostikboxen. Men ni som "bara" har LH 2.2 behöver egentligen inte känna er hopplöst övergivna och strandsatta när bilen krånglar. Det är nämligen så här att på LH 2.2 finns det ett mätuttag som om jag har förstått det rätt (jag har endast tillgång till en skriven text) är paralellkopplad över lambdasonden. På den kan man se hur sonden jobbar och mår. Det här mätuttaget bör finnas som en lös skarvkontakt någonstans i motorrummet. Koppla in en voltmeter där för att se hur det rör sig. Men välj en gammal analog voltmeter med visare, för en digital voltmeter står bara och bläddrar då spänningen växlar upp och ner inom varje sekund. Det finns säkert fler trådar om detta på forumet.
Detta ger inte samma ”service” som diagnostikboxen i LH 2.4, men med lite erfarenhet och rutiner kanske man kan få ut en hel del av detta mätuttag.
av volvoyamha
#430373
Fundera själv att på att skaffa en 245 av års mod 1984 men en b23:a i. det är rost i vänster hjulhus, vänstar fram dörren och högra bakdörren men har nya dörrar liggandes. sedan är bakluckan rost fri och en ägar sedan den varit ny och den har gått ca 36 k ny lackad för 3 år sedan ville ha 1000kr värd det eller ?? skall jag köpa den skall jag ta med

Bensinpump mekansik Meca 290,00 kr 1450-272440

Olje filter Meca 76,25 kr 1025-0451103219

Bensin filter Biltema 16,9 52295

Luft filter Biltema 59.90 51719

Tändstift Meca 192:- 1015-0242235663

Rotar Biltema 34,9 :- 55215

fördelar lock Biltema 49,9 :- 56056


Totalt hos meca 558,25

Totalt hos biltema 161,6

Allt som allt 719,85

Och montera i han plus bytta olja och glykol. För han har taggit bort bränslepumpen så jag har ej hunnit starta han men för 1000kr tror jag jag törs chansa ;D Eller??
Användarvisningsbild
av dalle76
#430386
ja då men stick in huvudet under bilen också och kolla så att underredet inte är helt upprostat.motorn är nog inga bekymmer dom brukar gå hur långt som hellst.

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]