Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joki
Hejsan!
Jag har ett stort problem med min 460 -95 automat.
När jag har kört i ungefär 5 minuter så kan inte längre trycka ner gasen i botten. Det är som om kraften försvinner (ungefär som om man inte skulle ha nog med bensin) och det blir bara mindre och mindre kraft ju längre jag kör.
Men om jag stannar och stänger av motorn och sätter på den ingen så går motorn som normalt igen.
har bytt oljefilter och luftfiltret men det blev inte bättre.
Skulle det kunna vara katalysatorns fel? Den är trasig tror jag (den håller på att skramla och skaka)
någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
av vetten
Du har nog gissat rätt när det gäller katalysatorn, allafall så verkar ju symptomen stämma ganska bra. Har bilen gått långt? En katalysator brukar ju kunna hålla ganska länge. Om det är som du skriver att det skramlar om den så är det antagligen fel där. Ett annat fel som kan visa sej med dom symptomen som du har är ett igensatt bränslefilter.
av Joki
Mjo fick förslag om igensatt bränslefilter från någon annan.
Frågan är om det är värt att fixa eller om man ska skrota bilen. Den är rätt så rostig i hjulhusen.
Användarvisningsbild
av vetten
Om bilen har långt kvar till nästa besiktning så kan det ju löna sej att ta loss katten och ta ett spett och rensa ur den så att den funkar den tid som är kvar, då vet du ju också om det är den som felar. Du kan ju också ta bort katten och köra en testrunda för att konstatera fel men det kommer ju att låta en hel del :-O)
Användarvisningsbild
av vetten
Det brukar bara vara att kapa skruvarna som håller den och sen lyfta den rakt ner, kom ihåg att lossa lambdans kabel bara.
av Joki
Hej!
Gjorde som du sa och kapade skruvarna så katten ligger på marken dock fortfarande ansluten till avgassystemet.
Tog en snabb titt in i katten och den ligger en stor hög med skit i den. Frågan är hur jag får ut det.. Kan ju inte lossa katten från avgassystemet. Dammsugare? :D
Användarvisningsbild
av vetten
Ja den verkar ju ha gjort sitt :shock: Kanske går det med en kraftig dammsugare om du först lyckas krossa det som finns inuti, en lång metallsång och en grov ståltråd som du gör en krok på kan ju vara värt att testa. Jag har själv aldrig rensat en katt så jag vet inte hur hårt innehållet är. Sitter inte katten fast på samma sätt bak som fram? Har för mej det, så du borde kunna lossa den baktill ganska lätt också. Var försiktig med labdan bara.
Men gör ett försök vetja ?:-/
av Joki
Tjena!
tog en bit ståltråd och verkade få ut all skit som låg där inne. Skruvade nu tillbaka katten och testkörde en stund.
Även fast jag tycker att den går bättre så är problemet inte borta. Efter kanske 10 minuters körning så bluddrar den när jag tar gasen i botten och det blir inget drag alls, som om den vill stanna. Stänger jag av motorn och sätter på den några sekunder senare så är det fullt drag igen och jag kan köra i ytterligare 10 minuter innan samma problem uppstår.
Skulle det kunna vara någonting med lambdasonden eller insprutningen att göra?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]