Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

rd350 skrev:Höger sida vid expantionskärlet sitter luftpumpen till avgasreningen.
Jaha, då är jag med på vilken du menar! Ska ge mig på ett byte idag, blir att byta hela motorn, verkar gå snabbast som det ser ut just nu. 8)
Ändrade rubriken på ämnet, då nu nästa problem har dykt upp, som att det inte räckte med trassel när jag bytte motor... :x

Jag har bytt motor, köpte från en skrot så nu är den av rätt årsmodell o allt. Det enda som saknades var hålet i toppen till luftpumpen som det skrevs om tidigare, men jag skiter it och kör utan luftpumpen helt enkelt. Det finns förberett i toppen för pumpen, men hålet år igensatt liksom. Försökte borra lite , om det skulle vara typ en "frostplugg" som satt där, men icke. Så nu skiter jag i den. Men men, det är inte största problemet.

Nu när jag försöker starta den, så hostar den bara till en halv sekund och sen är den stendöd. Den går på startgas om man kör det i insuget.

Det finns soppa o tryck fram till fuelrailen, men spridarna verkar inte öppna som dom ska?

Jag lurar just nu på om det är någon immobilizer som har slagit till och inte släpper? Har ju originalnycklar o sånt.. Larmet går o stänga av, men det sitter väl immobilizer på den också? Det är en 1998 eller 1999.

//Johan
Imobilizern ger symtomen med att startatill ca en sek. Men imobilizern har du under instrumentbrädan och den jobbar ihop med styrenheten och den har du väl inte bytt? Kolla i stället jordpunkterna under insuget sitter två stycken m8 skruvar i blocket. Har du kört felkoder? tänker på impulsgivare och kamaxelgivare, prova från den gamla motorn.
Nä, den har jag inte bytt men tänkte om den hade tappat minnet eller nåt sånt..

Ok, får kolla dom jordpunkterna då, en vet jag om, den som går i samma kabel som plusen till startmotorn. Den andra minns jag inte riktigt men får kolla där så hittar jag den väl...

Felkoder har jag inte kört, har inte någon läsare, det är väl någon OBD läsare som gäller? Har köpt en på tradera, men den har inte kommit än. På dom äldre kan man väl få fram blinkkoder, men den här är väl för ny för det?
Har kollat en av jordpunkterna nu i alla fall, den som är under startmotorn precis.

Den och sen går det ju bara några taniga svarta kablar som sitter någonstans på motorfästet.. Var så jävla trångt , men där är det ju inte någon M8 bult i alla fall? Jag har en lös kabelhärva, så jag kollade dessa 3 kablar på den, och de kan då inte sitta med någon M8 bult i alla fall, de är för små.

Men har jag missat någon jordpunkt eller är det de här två du menar?

Provade att koppla ur vevaxelgivaren, och då hostade den inte igång över huvud taget, så den borde ju fungera då tycker jag.

//Johan
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]