Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf7495
gnestakalle skrev:
mf7495 skrev:
hmm okej, men feltema har ja inte köpt något på bara "märkesdelar"

När du bytte tändspole, satte du tillbaka kablarna rätt på spolen?

Mvh GK
japp de gjorde jag, de är kollar flera gånger :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Här kommer några punkter att gå igenom.

Ta loss högspänningskabeln som går emellan spole och fördelare, håll kabelns ände nära motorblocket (med en isolerad tång) och kolla om du får en tydig BLÅ gnista. Får du korrekt gnista ligger felet från fördelarlock och framåt, om du inte får korrekt gnista eller ingen alls ligger felet från den kabel du just testad och bakåt.

Var vänlig gör detta test så vi vet hur vi skall isolera felkällan.

Mvh GK
av mf7495
gnestakalle skrev:Här kommer några punkter att gå igenom.

Ta loss högspänningskabeln som går emellan spole och fördelare, håll kabelns ände nära motorblocket (med en isolerad tång) och kolla om du får en tydig BLÅ gnista. Får du korrekt gnista ligger felet från fördelarlock och framåt, om du inte får korrekt gnista eller ingen alls ligger felet från den kabel du just testad och bakåt.

Mvh GK
okej tackar, ska testa det såfort jag har tid :)
av mf7495
gnestakalle skrev:Här kommer några punkter att gå igenom.

Mvh GK
Nu har jag testat det med högspänningskabeln, gnistan var tydlig men lite gulaktig. ??:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då är det bara att testa bakåt i tändkretsen, du har ett spänningsfall någonstans.

Mvh Janne
av mf7495
gnestakalle skrev:Då är det bara att testa bakåt i tändkretsen, du har ett spänningsfall någonstans.

Mvh Janne
okej ska kolla mer såfort de de har blivit kallare ute :)
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla kolet i fördelarlockets topp, den kan gått av, och har du kollat så att du
har rätt tändföljd 1-3-4-2 , och observera att fördelaren går moturs.
av mf7495
igelkottar skrev:Kolla kolet i fördelarlockets topp, den kan gått av, och har du kollat så att du
har rätt tändföljd 1-3-4-2 , och observera att fördelaren går moturs.
fördelarlocket är i fint skick och kolet är inte skadat, rätt tändföljd är det också.
något mer man kan kolla?
Användarvisningsbild
av dalle76
Re: Volvo 240 -77 B21a startar inte
av mf7495 sön 11 jul 2010, 13:47

gnestakalle skrev:

Mvh GK

Nu har jag testat det med högspänningskabeln, gnistan var tydlig men lite gulaktig.
mf7495
Övningskörning

som denna inläggare sa så skall gnistan vara tydligt blå så felet ligger garanterat bakåt i kretsen mer kan jag tyvärr inte säga det värkar som att du har testat det mesta som jag också skulle ha gjort :(
av mf7495
dalle76 skrev:Re: Volvo 240 -77 B21a startar inte
av mf7495 sön 11 jul 2010, 13:47

gnestakalle skrev:

Mvh GK

Nu har jag testat det med högspänningskabeln, gnistan var tydlig men lite gulaktig.
mf7495
Övningskörning

som denna inläggare sa så skall gnistan vara tydligt blå så felet ligger garanterat bakåt i kretsen mer kan jag tyvärr inte säga det värkar som att du har testat det mesta som jag också skulle ha gjort :(
jo frågan är bara vad jag ska kolla längre bakåt i kretsen :(

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]