Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olve
hej,kollar runt lite på V70N (manuell),06 eller 07,a.Har läst runt lite på forumet om bensinarna och kom fram till att 2.5T motorn passar mina krav bäst.Men sen undrar jag om dieslarna?vilken motor ska man titta efter (D5 antar jag),servicekostnad bensin vs diesel,hur mycket ska man åka för det ska löna sej,(har ingen husvagn eller drar inga tunga släp).
jag kör c.a 1800mil/år bl körning.
Är ute efter en manuellt växlad bil.(snart övningkörning med dottern)
av inkognito
Tycker dieslarna har mycket trevligare karaktär, slippa varva för att få ut effekten, D5:an har ju fint vrid, redan innan 2000 varv kommer det, och mellan 2-3000 varv har du fullt vrid, så man behöver aldrig varva den över 3000 varv, och den drar på bra.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om jag minns rätt så är vägskatten högre på dieselbilar och lyssna med volvo vad diesel respektive bensinbilar kostar i service. Sen får du väl göra en kalkyl. Om det inte skiljer allt för mycket skulle jag välja en dieselbil.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av leiwi
man kan ju undra varför det säljs så många diselbilar i sverige numera , vi närmar oss övriga europa när det gäller detta , så många kan ju inte välja fel!

Bland annat älskar jag inte att tanka , så mitt val är disel
av Sweboy83
min D5:a 2007 med manuell låda kostar 5100 om året i skatt...
det tycker jag är helt okey, nu körjag inga sträckor på vardagarna så förbrukningen ligger typ på 0.8 men fort jag kör lite längre är det ju en fröjd när det väl fungerar ;)
av olve
Vad händer med dieselskatten efter 5 år? ökar den då (bilen ifråga är V70N D5 man.2007).skatt c.a 5100 kr/år.inte svårt att räkna hem nu när dieseln är billigare och drar mindre än bensinare 2,5T
Användarvisningsbild
av isak
den frågan är svårbesvarad? beror nog på hur det går i det närstående valet, DVS hur stort inflytande kommunister & miljömuppar får.
isak
Användarvisningsbild
av crumpets
Kommunism har mig veterligen ingenting alls med dieselskatt att göra så det var ju en lite onödig kommentar.

Kör du bara 1800 mil/år har jag mycket svårt att se att du skulle kunna tjäna på diesel med tanke på hur hög skatt det är på en sån bil.

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]

Har för set spricka i "brändslesugg[…]