Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne69
Hej säkert 10:e tråden efter mitt toppras...är så att svärfar tillverkade låsverktyget för att låsa kamaxlarna bak vid rotorn etc o då han tog bort den så har avgaskammen flyttat sig....vilka symptom får man då för den har bluddrat o misstänt o ej tomgång..plockade ner detta idag för o dubbelkolla o då såg jag det...insugskammen var i linje men ej avgaskammen...tacksam för svar
av Topgun
Ajj då........

Lossa på hö framhjul och innerskärm...sätt en hylsa på svänghjulet! "nollställ" den....
Och titta att kamaxels markeringarna stämmer?
om inte? justera dom
av Danne69
Har ställt in kammarna idag o då stämmer det med drevens markeringar...började med att ställa in svänghjulet o sen kammar o då stämde dreven på en gång...Vilka symptom blir det om kammen står fel då
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du möjlighet att fota och lägga ut bilden här på kammarna när dreven är nollade?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Danne69 skrev:Har ställt in kammarna idag o då stämmer det med drevens markeringar...började med att ställa in svänghjulet o sen kammar o då stämde dreven på en gång...Vilka symptom blir det om kammen står fel då
Nu tar vi det här en sista gång: markeringarna på dreven är inget att lita på. Att gå efter dem kan ge fler bekymmer än hjälpa till. Det är spåren i bakänden på kammarna man går efter och inget annat, någonsin. Det är spåren, spåren och framförallt spåren man nollar kammarna med.

Beroende på hur fel kammen/arna står så går den sämre eller inte alls.

Försökte starta min med insugskammen ett halvt varv fel pga att jag kollade på markeringarna på dreven istället för spåren. Det gick inge bra alls att starta. Garagegrannen nollade sin kam efter fel markering, och den starta inte och dränkte sig med bränsle.
av Danne69
Ok men jag ställde svänghjulet först sedan kammarna o efter det kollade jag bara om dreven stämde har jag gjort fel....vet att jag tjatar om vissa saker men det gör jag för att det ej skall bli fel pga första gången jag gjort detta på denna bil..ber om ursäkt om några uppfattar det som att man är trög men hellre fråga en gång för mycket
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Danne69 skrev:Jo jag har den bilden o har utgått från den o låst kammarna nu i det läget...
Då står kammarna rätt nu...
Stereo utan bluetooth :( Alternativ?

Hej, Jag har en Volvo S60 från 2011 Kineti[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]

Ahopp då gick tydligen min vänstra LE[…]

har haft detta problem ett längre tag, lyset […]