Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Sent om sider så frågade jag killen som la på sommardäcken vad han rekommenderade i vinterdäcken och han sa minst 2.5

Han poängterade också att moderna däck inte nöts mer för att de är hårt pumpade, enda risken för ökat slitage är vid för mjukt pumpade så hellre för mycket än för lite om man är osäker.

/Anders
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Följer man vägverkets rekomendationer så ökar man bilens rekomenderade däcktryck med 10-15% vilket skall göra nån nytta...
:twisted: vet vad!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tackar! Men det säger ju nästan sig själv! 8) Men inte :twisted: tänkte väl jag på det!
av bosv
Hej

Lite tankar kring däck.
Däcktryck på olika bilar och i olika däck: Om man tar den gamla enheten kg/cm2 så ser man att det går att rent teoretiskt beräkna förhållandet mellan bilens vikt däcktrycket och kontaktytan mot vägen. Det är däckets konstruktion som bestämmer vilket tryck som är lämpligt
Ex 2 kg*15cm*10cm=300 kg. Varje däck bär 300 kg på 1200 kilo bil.
En annan rolig grej. När man kör i ett 'gupp' med ett hjul ökar inte trycket märkbart utan däcket får en strörre kontaktyta och kan ta mer belastning.
Moderna däck mår oftast bra av lite högre tryck. De har stabila stommar, vilket också betyder att för litet tryck sliter på mitten då centrifugalkrafen kastar ut slitbanan samt att stommen inte får sin rätta form utan knådas och blir varmare och slits mer.
Ursäkta teoritiserandet men jag tycker att frågan är intressant.
/Börje :D :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Räknar jag galet nu?

Tjänstevikten på min V70 är 1570 kg. Däckdimensionen är 195/65 R15.

1570 kg. / 4 = 392,5 kg./däck.
392,5 kg. / 19,5 / 6,5 = ca. 3,1 kg/cm². = 3,04 bar./däck.

Tänker jag galet? Isåfall, rätta mig gärna!
av bosv
Hej igen

195 är däckets bredd 65 är höjden i procent av bredden.
Tredje parametern i Jockes formel är längden på ankäggningsytan mot marken. Den är nog längre än 6,5 cm.
Jag har sett att samma dimension av olika märken har olika stor anliggning(bredden) mot vägen.
Konstigt ?
Fast om man tittar hos en gummihandlare på ex 205-55-17 så ser man att dom ser olika breda ut.
För att få ett riktigt värde måste man nog hissa bilen och släppa ner däcket på ett underlag som man kan läsa av storleken på.

/Börje

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]